torsdag 5 november 2009

Torsdag eftermiddag i Hornstull

Regnet faller än. Nu utan snö. Tanto ser kallt och ogästvänligt ut. L bakar drömmar i köket och jag sitter i fåtöljen med P i knät och lyssnar på 22 Dreams med Paul Weller. Vid lunchtid gick jag till grovsoprummet, biblioteket, apoteket, paketutlämningen på VI, Mickes och Konsum. Utanför tunnelbanenedgången stötte jag på Vinlusen. Han hade bra saker på gång. Kul. På biblioteket lånade jag en bok med titeln 1001 album du måste höra innan du dör. Har snabbläddrat och jag äger förfärande många av de där skivorna. Eftersom jag är den jag är kommer jag säkert att räkna efter tids nog. Jag vet ingenting om hur den svenska upplagan kommit till men det känns som att det gått väl fort ibland i översättningarna. Jag känner igen det där från när jag själv ibland tvingas översätta adjektivstinn engelska som handlar om något jag inte har järnkoll på. Men den är kul att bläddra i även om även faktakollen kunde varit bättre. Jag läste texter om några av mina favoritskivor och inte "avsöndrade" Setting Sons med The Jam två singlar som blev listettor, om man inte med avsöndrar menar att de släpptes efter albumet utan att ha något direkt med det att göra (en av dem, Start!, var ju till och med en försmak inför Sound Affects), och inte har någon herre vid namn Count Bishops skrivit låten Train Train som Billy Bragg gör en cover på, på plattan Talking to the taxman about poetry, The Count Bishops är ju en grupp och varför har de använt omslaget till den andra återutgåvan av Dexys Midnight Runners mästerverk Don't Stand Me Down när huvudredaktören i sitt förord så bestämt betonar att de valt att inte ta med bonuslåtar från återutgåvor eftersom det här handlar om orginalalbumen. Borde inte det förhållningssättet i så fall även omfatta omslagen? Dessutom skulle jag vilja veta vilka 30 plattor som plockats bort för att 30 svenska skivor valda av Lennart Persson skulle få plats i den här utgåvan? Eller är de bara tillagda och varför heter boken i så fall inte 1031...? Ja det finns även efter ganska lite läsande en hel del att ha synpunkter på och då har jag inte ens tagit upp urvalet (var är London 0 Hull 4?) men det är väl så det ska vara med sådana här böcker. Läsarna ska få irritera sig lika mycket som de gillande och instämmande ska få nicka bifall. Synd bara när det är rena faktamissar som orsakar irritationen. Vi får väl se hur många fler som dyker upp under fikat och senare. Jag lånade förresten Låt den rätte komma in på DVD på bibblan också. Vågar jag titta?

3 kommentarer:

Niklas sa...

Du vågar titta. Så särskilt otäck är den inte. Men väldigt bra.

Martin sa...

Vi har kommit fram till att vi nog vågar på dagtid. Föräldraledigheten har sina fördelar.

Anonym sa...

lart mycket