torsdag 12 november 2009

Torsdag förmiddag i Hornstull

L kör hushållsmaskinen och jag lyssnar på Hello Saferide. Jag tycker att den senaste skivan växer. P sover på min vänstra arm. Hon växer så det knakar. 10 procent på två veckor. K ville inte till förskolan i morse. En del av mig ville hålla henne hemma men den som förstod hur besviken hon skulle bli över att inte vara med på gruppfotot och som vet hur bra hon har det där vann. I morgon ska vi gå på Hammarby-Sirius på Zinken. Bara jag och pappa, mamma och P är hemma. Fina, fina, tjejen. Tusen Svenska Klassiker är en väldigt rolig bok att bläddra i. Urvalet är fantastiskt, även om jag är lite oroad över att ännu inte ha hittat något om Televinken, och texterna är välskrivna i sin komprimering. Den väcker en viss lust till 60-talsschlager, gamla TV-serier och böcker. Får göra en kolla-upp-lista och ta med till biblioteket. Jag var en kort stund i Ellen Keys Park igår. Hösten var där som i Tanto. Kall, ogästvänlig, döende. P vaknar och skriker. Jag ser på henne och K ibland, på deras jakt på omedelbar behovstillfredställelse, och jag ser västvärlden rasa inom dem.

2 kommentarer:

PK sa...

Anita och Televinken är med! 1964, om jag minns rätt.

Martin sa...

Tack Peter! Jag slog faktiskt just upp sidan av en slump. Tricket i registret tar att söka på "Tant Anita och Televinken". Skönt att de var med.