torsdag 13 januari 2011

Pop med power (Skivkonsten #43)

Jag satte för första gången på ganska länge på min skiva med The Numbers vid lunchtid i dag och sedan sökte jag i bloggen eftersom det kändes som jag skrivit om dem. Fanns inget. Sökte i opublicerat och där fanns en påbörjad Skivkonsten-post med år på nacken. Texterna i den är i sin tur ännu äldre eftersom de klippts från maillistan Hi-Five. Hög tid att ni får ta del av dem alltså.

The Numbers: 64-67
Jag har inte ens hunnit höra hela plattan sedan jag köpte den på Mickes tidigare i kväll men vilken pop och rock smock den är. Greg Shaw har producerat och självklart är det nog inte inspelningar från mitten av 60-talet utan snarare 1983 men vad gör det när allt bara skriker perfektion och hunger någonstans mellan Byrds, Who, Powder, Beau Brummels och vad ni vill av det bästa från en tid när ett par stuprörssmala byxor, rickenbackers och en moptop kunde ta en till pophimlen och tillbaka igen på tre minuter. Greg Shaw har skrivit en mycket underhållande text på baksidan av omslaget men om någon har lite mer fakta att erbjuda tas det tacksamt emot. I väntan på det tänker jag spela låtar som Can’t sleep at night, Close my eyes, Real Kids, Don’t doubt it med flera sönder och samman. Jag kommer säkert att sansa mig men just nu är det här en lika viktig Voxx-utgåva som Barracudas första.



The Decibels: Create Action!
Det är inte så ofta nu för tiden som man snubblar över en platta med en grupp som man aldrig hört talas om och blir alldeles lycklig. Jag vet inte ett skit om Decibels mer än att de är från USA och att plattan släpptes 1997. Och att de spelar POP! Det är Rickenbackers, det är melodier och det är energi. Den obligatoriska baksidestexten på LP:n avslutas förstås med "Play it loud!!!" och jag följer gärna uppmaningen. Det här är inte revolutionerande någonstans men det är väldigt bra och den som lystrar lite extra vid nämnandet av namn som Playmates, Odd Numbers, Beatles och Fanscene borde inte bli besviken. Naturligtvis kostade plattan tio spänn.

The Chords: So far away
Det gjordes otroligt mycket tafflig och dålig musik under modrevivalvågen 79/80 men där fanns också rejäla guldkorn. Om ni frågar mig stod The Chords för fler av dem än någon annan grupp. Därför är det otroligt roligt att Captain Mod nu återutgett gruppens enda studioplatta och nästan alla singelspår på cd. Med tanke på att till exempel Merton Parkas varit ute på aluminium ett tag så var det på tiden. Min enda invändning mot cd:n är att man inte klämde in näst sista singeln One more minute också när den ändå hade fått plats men den ska de kanske mjölka pengar med när the best of släpps. Annars är det här en så perfekt luftgitarrfest jag kan begära. Chords – This Is What They Want - A Chords Anthology

4 kommentarer:

Filip sa...

Alltså, åren 79-80 anser ju jag vara en aldrig sinande guldgruva för popmusik. Jag kan nästan gå så långt att hävda att det är min favoritperiod i musikhistorien. Kanske missförstår jag dig här. Eller så delar vi helt enkelt inte samma uppfattning...

Har aldrig hört några av grupperna du nämner, men Decibels fick mig i alla fall att återvända till dB's klassiker Stands for Decibels. Bara en sån sak.

Martin sa...

Jag håller absolut med om att 79/80 är fantastiska år Filip. Jag syftade bara på band som kan klumpas ihop inom mod revival-begreppet. Och även där finns ju topplåtar med band som till exempel Purple Hearts, Circles och många fler. Men också mycket som aldrig skulle fått ges ut om inte allt som bar parkas och smal slips just då hade getts en chans.

Chords finns på Spotify med i mina öron magnifika samlingen This is what they want. De andra grupperna måste nog tyvärr sökas begagnat.

The Decibels sa...

Martin,

Brent Seavers from The Decibels here. I'm so glad that you like our album "Create Action!" It was very fun to record. Hopefully we'll make it out to Sweden one day. Although it's been 8 years since your post, I wanted to say "Thank you" by sending you a free copy of our latest album, "Scene, Not Herd." Feel free to send us an email to itsthedecibels@gmail.com, and I'll reply with a free digital copy of our LP. Or, if you'd rather, you can contact us by visiting https://www.facebook.com/thedecibelsband/

Thanks again for the support and for being a fan!

Brent

-----------------------------

Martin,

Brent Seavers from the Decibels här. Jag är så glad att du gillar vårt album "Create Action!" Det var väldigt kul att spela in. Förhoppningsvis kommer vi göra det till Sverige en dag. Även om det har varit 8 år sedan ditt inlägg, ville jag säga "Tack" genom att skicka dig en gratis kopia av vårt senaste album, "Scene, Inte Herd". Skicka gärna ett mail till itsthedecibels@gmail.com, och jag svarar med en gratis digital kopia av vår LP. Eller, om du hellre vill, kan du kontakta oss genom att besöka https://www.facebook.com/thedecibelsband/

Tack igen för stödet och för att vara ett fan!

Brent

Martin sa...

Thanks Brent!

Great to hear that you are still playing. E-mail sent.

Best, Martin