måndag 2 maj 2011

Trafikinformation och väder i Hornstull

Ett sorgligt hagel träffade barnvagnen. Det kunde varit värre. Vi väntade på att komma över Långholmsgatan. De bygger och fixar så trafikljusen är avstängda. Någon skulle kunna tycka att bilisterna skulle vara extra uppmärksamma i sådana lägen. Att de inte skulle ta det som en ursäkt för att bara gasa på. Att de skulle stanna för en barnvagn på väg över. Det gör de inte. Ok några gör det men de flesta gasar för att barnvagnen ska backa tillbaka till säkerheten på trottoaren. Kanske intalar de sig att de bara ska hinna före, säkert tänker de att den bakom kommer att stanna, självklart har de väldigt bråttom.

Herr Alarik har nu lite synnerligen relevant trafikinformation att komma med. Det tar jävligt lång tid att komma dit man ska om man måste stanna bilen för att motorhuven blivit inslagen med en rörtång. Tro mig. Jag gör det. Lätt. Jag har pengar till böterna och reparationerna och om du är nästa som gasar istället för att stanna har du en osannolik tur om jag bara går Robban Aschberg på din bildörr eller som av en händelse står där med min skruvmejel i handen, för att jag ska fixa något på barnvagnen i farten, så att din billack repar spetsen på den.

Då kanske du inte ens hinner reagera på det förrän du är uppe på Västerbron eller Liljeholmsbron eller gasar på Hornsgatan och då kan jag inte ens skälla på dig för att du färgat spetsen på min skruvmejsel. Det vore verkligen osannolikt tursamt. Ta chansen vet jag. Jag kanske är så upptagen med att skruva på barnvagnen att jag inte hinner plocka fram rörtången ur backfickan och i så fall tappar du inget alls av den tydligen dyrbara tid du sparat in genom att inte sakta ned för en barnvagn på väg över ett övergångsställe med avstängda trafikljus.

Inga kommentarer: