måndag 22 augusti 2011

I väntan på (för en vecka sedan)

Astrid. Astrid Lindgren. Astrid Lindgrens Barnsjukhus. ALB. Vi säger nog oftast Astrid. Numer. Vi sitter i biblioteket. P ligger i en magnetkamera. De röntgar hennes lilla huvud. Hon var så ledsen när de på tredje försöket satte ingången att jag inte visste vart hjärtat i min kropp skulle ta vägen. De fick sticka henne i bägge fötterna och ena handen och hon var så förtvivlad. De sövde henne sen. Helt snabbt i famnen på L. Nu ligger hon där. Röntgas. Nu sitter vi här. Våndas. I väntan på uppvaket. I väntan på uppvaknandet.

De ringde för en dryg vecka sedan. Vi var på Fårö. I Ava. Vid stensträndernas stenstrand. En plupp på mobilen men samtalet gick fram mitt i semestern. Fransmannen är förhoppningsfull. Han som är bäst i Europa och kommer hit i oktober. Han är förhoppningsfull om att kunna behandla P. Det finns inga garantier men det är vad han är. Förhoppningsfull om att kunna stänga kärlet. Helt eller delvis. Kärlet som brast. Hjärnblödningskärlet. Det som är hotet som hela tiden hänger över oss. Jag vet inte om jag vågar hoppas än. Jag önskar bara att de snart ska ringa och säga att hon är förd till uppvaket. Att vi kan få träffa henne. Att jag ska kunna få lyfta henne. Att jag ska kunna få vila mitt ansikte mot hennes nacke.

Till nästa PAL

2 kommentarer:

Anna sa...

vi gjorde MR på ALB idag och då kom jag att tänka på er och undrade hur det har gått. Läste tillbaka en bit i bloggen. Hoppas på fransmannen! Den där känslan av att det hela tiden är en förhöjd risk, den kommer vi aldrig att bli av med, mitt barns cancer sitter i generna och hon har en överhängande risk få fler tumörer i framtiden. Det gör att när man hittar en knöl som troligen är en svullen körtel - så tänker man direkt cancer och kastar sig iväg till ALB. Insåg nyligen hur det faktiskt kommer att vara framöver. Inser att det i allra högsta grad gäller att leva i nuet och vara glad för det. Så gott det nu går. Det går ofta förvånansvärt bra för oss. Hoppas det gör det för er också.

Martin sa...

Tack Anna! Nuet är väldigt bra att ha. Det kommer fler rapporter här om det framöver.