torsdag 25 augusti 2011

Torsdag i Hornstull

Klockan i Högalidskyrkan slår tolv. Jag sitter här i soffan. Har just ätit lunch. Fisksoppa och en pannkaka som fanns kvar. Sylten från blåbären L och K plockade på Fårö. Jag lämnade P på förskolan i morse. Fjärde dagen och hon satt bara helt lugnt där och lekte. Det kommer värre dagar, svårare lämningar, när jag inte kommer att förstå reaktionen men jag blev nästan gråtfärdig av hur lätt det gick.

K tog mig i handen. Vi gick ut genom grinden och ned till Hornsbruksgatan. Hennes andra tandläkarbesök. Jag minns hur rädd hon var vid det första för några år sedan. Minns gråten och paniken. Nu satte hon sig helt lugnt i stolen. Hissades upp. Lystes i munnen. Hon kommer snart att tappa sin första tand. Det är tidigt men helt normalt. Jag minns när den kom. När den trängde igenom tandköttet. Det känns som i går. Hur klyschigt det än må vara känns det som i går. Det var snabbt avklarat. Hon fick en platsgroda och en tandborste. Vi gick tillbaka till förskolan och hon sprang till kompisarna efter en snabb kram. Jag gick hem hit, gick och pantade burkar, köpte tetror med mejeriprodukter, gick hem igen. Värmde maten jag ätit. Sitter här. Med all den tid jag skulle kunna använda till mig själv. Längtar efter att få gå ned till dem.

Inga kommentarer: