söndag 3 december 2006

Årets konserter (årsbästalistorna del 1)

December är här och då är det självklart dags att lista årets bästa allt möjligt. Jag börjar med den enklaste. Under hela året har vi antingen väntat barn eller haft barn så konsertbesöken har varit nere på en nivå som är lika låg som i tidig högstadieålder. Max tio skulle jag tro och av dem nöjer jag mig med att lista 3.

Kevin Rowland med och på Club KillersDebaser

Torsdag kväll på en betongbunkerklubb i Gamla Stan i Stockholm. Husbandet Club Killers gör sitt första set för kvällen och pumpar ut en utmärkt svängig blandning av ska, rock steady och reggae. Vokalissan Anna Maria Espinosas fantastiskt sextiotalistiska girlgroupröst i kombination med sju blåsare och en tajt rytmsektion gör att allt fokus borde ligga på scenen och dansgolvet men det går inte att slita ögonen från en man i något slags militärkläder som iförd mörka solglasögon och med en militärbag i högra handen går fram och åter genom den bakre delen av lokalen. Kevin Rowland laddar upp. Knappt ett dygn tidigare tryckte jag hans hand invid bardisken i det inre rummet på Debaser och sa ett enkelt - thanks. Det fanns inte så mycket mer att säga utan att säga alldeles för mycket. Kevin hade, ombytt i en oklanderlig kostym, tillsammans med husbandet levererat ett kort men intensivt och känsloladdat set som tog oss från en cover på Simon & Garfunkels ”Sounds of Silence” via dexyshitsen ”Geno” samt ”Come on Eileen” och en låt tillägnad nyligen bortgångne brodern Pete hela vägen fram till en sprakande final i ”Let’s make this precious”. I kväll ska han nästan exakt göra om det men avsluta ett spår senare med den fantastiska ”This is what she’s like”. Det var förstås konstigt att han stod där på scen, väldigt bra, en magisk röst, några svindlande fraseringar och stora leendet på. Jag tänker inte rangordna de spelningar jag sett med Kevin eller det återuppståndna Dexys, han är lite för viktig för det, men jag är väldigt glad att jag gick på de här båda kvällarna.

Johan och Jonas från Able på Hornstull Hillbillies på Street

Två vänner med gitarrer och starka låtar på en uteservering. Omkringaktiviteter i form av öl, country på skivtallrikarna och värme. Mer behövs inte för en bra konsertupplevelse. En perfekt sommarkväll.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppsan. Det var väldigt fint tyckt. Tack!

Hälsa och pussa de som pussas bör

Martin sa...

Det är jag som ska tacka som min farmor skulle ha sagt. Pussarna är vidareförmedlade. Hoppas ni har det bra!

Herr Bergström sa...

Instämmer, det var en mycket bra kväll. En av höjdpunkterna var när Noel försökte stagedive:a...