fredag 15 december 2006

Skivkonsten (del 4)

Vissa dagar är det bäst att släppa fram barnet inom sig. Då är den här omslagskavalkaden med Jojje Wadenius Goda Goda, Hans Alfredssons Jag vill ha blommig falukorv och AB Svenska Ords Gröna Hund på Gröna Lund bra att ha på väggen. Gröna Hund skivan kanske inte är så innehållsmässigt barnanpassad i och för sig men omslaget gillas av yngre.



Hasse och Tage hade ju ganska ofta med Monica Zetterlund på scen, så också på Gröna Hund, och därför rekommenderras idag lyssning på hennes insjungning av Sov, som dock inte är med på den här skivan, om ni har den hemma eller kanske hittar den på biblioteket. Den svenska texten till den är skriven av Beppe Wolgers och när jag ändå rekommenderar så är Klas Gustafssons bok Beppe - Biografin väldigt läsvärd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

När vi för fyra år sedan väntade vår äldste son skaffade jag skägg och gick upp i vikt. Jag var nöjd, eftersom det gjorde mig mer lik min manlige förebild, min barndoms drömpappa - Beppe Wolgers.

Han var även många andra barns drömpappa på 70-talet. Han var alternativet till den far som alltid arbetade, var stressad, frustrerad, trött, tvär, oengagerad, nedlåtande, ibland hotfull och som gav en ett par örfilar emellanåt om det ville sig illa.

Jag läste senare nånstans att när män ska bli pappor för första gången, speglar de och markerar den stora förändringen i livet på ett symboliskt vis - de byter (kläd)stil, går upp i vikt i samma rasande takt som deras kvinna, skaffar sig skägg eller rakar kanske av det.

Sedan läste jag den mycket intressanta biografin om Beppe Wolgers. Där stod det att han övergav sin första fru och deras lille ettårige son, och hörde aldrig av sig igen till dem. Det var tungt (i gammal svensk bemärkelse) att läsa.

Jag har i mitt stilla sinne förlåtit min egen far för övrigt.

Martin sa...

Vilket kommentar! Snart dags att starta eget Magnus? Och eftersom ni bägge frågat på olika håll Magnus och Magnus så är ni just det två Magnus ni tror. En gemensam blogg under namnet Skåne Magnus kanske?