fredag 29 december 2006

Släng det inte i papperskorgen

Vi har varit och shoppat i den delen av världen där papperskorgar (det blev ingen) kostar 2 000 kronor idag . Medan vi hämtade andan med en fika på barnvagnsvänliga Thelins bläddrade jag i en av kvällstidningarna och insåg att det pågår en debatt om dödshjälp utanför babylyckan. Jag har inte mycket att komma med där, det är en fråga som är för svår för att jag ska kunna komma fram till ett vettigt antingen eller, men Redaktörn har skrivit ett tänkvärt inlägg som är värt att läsa vare sig ni håller med eller inte. Tänkvärdheten gäller även det öppna brevet jag såg i den där kvällstidningen.

Så när vi redan är nästan inne på ämnet skulle jag istället vilja fråga något med anledning av något jag läste häromveckan. Har ni anmält er till donationsregistret? Om ja. Bra. Om nej. Hoppas att ni har någon mycket bra anledning. Drygt 1 500 000 personer i Sverige har tagit sig tid att registrera sig. Det är ungefär en person av sex. Det är en vanvettigt låg siffra. Jag tar för givet att det innebär att bara lite drygt 15% av befolkningen också är intresserade av att ta emot ett par njurar, ett hjärta eller en lever om dagen skulle råka komma när det behövs... Jag har full respekt för de som av religiösa eller andra, som de tycker, väl genomtänkta skäl inte vill donera men om det bara är för att det känns jobbigt att fylla i informationen på hemsidan kan jag inte förstå det. Det tar bara någon minut och du kan själv bestämma vilka organ det ska gälla och om de bara ska vara till tranplantation eller även andra medicinska ändamål.

Så här står det på första sidan på Donationsrådets hemsida:

"Åtta av tio svenskar är positiva till att donera organ eller vävnader efter sin död. Men många donationer genomförs inte, eftersom varken sjukvården eller de anhöriga vet vad den avlidne har för inställning till donation. När den avlidnes vilja är okänd säger de anhöriga ofta nej. De är osäkra på hur den avlidne ville ha det."

Är det så du vill ha det? Din släktingar våndas över ett beslut du kunde hjälpt dem att slippa ta och de organ du har i din kropp som hade kunnar rädda liv får aldrig den chansen?


Vår gamla papperskorg utan fotpedal och vakumlock

Inga kommentarer: