torsdag 25 januari 2007

Le Tourbillon (låttipsen del 4)

En av de låtar jag spelat allra mest de senaste åren är Le Tourbillon från filmmusiken till Trauffuats Jules et Jim från 1962. Låten sjungs av Jeanne Moreau och jag har ingen aning om vad den handlar utan vet bara att den är väldigt, väldigt bra. Jag har den på en billig samling med låtar från franska nya vågen filmer men den kan ju vara svår för er att lyssna på. Så bra då att ni istället har chansen att ta reda på både hur den låter, om ni inte redan hört den, och kanske även vad den handlar om (länken till textöversättningen var trasig när jag försökte) genom att gå in här och scrolla lite nedåt till postningen från 15 januari. När ni sedan redan är inne på Spiked Candy antar jag att ni kommer att bekanta er en del med till exempel Francoise Hardy också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Tyckte "Jules och Jim" var väldigt bra, men minns absolut inte att Jeanne Moreau sjöng "Le Tourbillon". Fast det är säkert 20 år sen jag såg den.

Martin sa...

Kul att du gillade den.