måndag 29 januari 2007

Jonathan Richman (samlingsskivorna # 2)

När jag redan är igång kommer här en annan samlingsskiva. Jag har långt ifrån allt Jonathan Richman spelat in och ännu mindre på cd (som var källan när jag gjorde samlingen) men det här är nog ändå en ganska rättvisande bild av mina favoriter med Jonathan (även om till exempel Back in your life saknas). Jag föredrar helt enkelt hans lite senare period framför den mest hyllade tidiga tiden med Modern Lovers. Måste jag bara välja en av hans skivor blir det Jonathan Sings! från 1983. Men det måste jag ju som tur är inte. Som avslutning på samlingen valde jag att lägga Rockingbirds hyllningslåt Jonathan Jonathan. I fredags skrev för övrigt Lokko i SvD att Rockingbirds sångare har en ny platta på gång under namnet Alan Tyler & the Lost Sons of Littlefield. Det är förstås spännande men huvudsaken i hans krönika handlade dock om veckans mest tacksamma krönikörsämne. E-types inträde i Skönhetsrådet. Som balkonglös ser jag en förhoppning i detta. Nu är det bara att börja leta efter en balkongtillverkare som kan svetsa ihop en balkongstor vikingahjälm som sedan kan monteras uppochner på väggen. Annars har jag alltid föredragit E-Types framför E-type.



Jonathan Jonathan – Some Great Songs By Jonathan Richman

1. That Summer Feeling
2. Fender Stratocaster
3. Give Paris One More Chance
4. Springtime In New York
5. Since She Started to Ride
6. The Girl Stands Up To Me Now
7. They’re Not Trying On The Dancefloor
8. This Kind Of Music
9. When I Dance
10. I’m So Confused
11. You’re The One For Me
12. The Neighbours
13. Velvet Underground
14. Pablo Picasso
15. Salvador Dali
16. Vincent Van Gogh
17. Her Mystery Not Of High Heels and Eyeshadow
18. Those Conga Drums
19. Cappucino Bar
20. I Was Dancing In The Lesbian Bar
21. He Gave Us The Wine To Taste It
22. Just Look At Me
23. Affection
24. Not So Much To Be Loved As To Love

Bonus Track: Jonathan Jonathan by The Rockingbirds

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert, men var är min absoluta favoritlåt med den mogne Jonathan Richman - "Couples Must Fight" från 2001 års album "Her Mystery Not of High Heels and Eye Shadow"?

Jag förstår att du inte direkt inkluderar gamla Modern Lovers, där "I'm Straight" hade varit given.

Även de naiva Jonathan Richman & The Modern Lovers från slutet av sjuttiotalet är inte med, där jag vill lyfta fram "Rollercoaster By The Sea". Liveplattan från den eran är en av de få oumbärliga konsertupptagningarna, apropå din post om liveskivor.

Martin sa...

Det får bli en dubbel nästa gång. Liveplatta nhar jag bara på vinyl och den fanns strax under de tre som hamnade på väggen.

Unknown sa...

En gång hade jag en kassett med ett svenskt radio program med Jonathan det var ungefär samma låtar som på live-plattan...

Den skulle man vilja ha...