fredag 26 januari 2007

Stephen Duffy (samlingsskivorna del 1)

Mattias på Add som music to your day presenterar just nu ambitiösa egenhändigt sammansatta samlingar med artister han gillar. Så här långt har han hunnit med Absolute Simple Minds, Absolute Echo, Absolute Joy Division, Absolute New Order, Absolute MBV och Absolute Shins. Jag har, möjligen med undantag för Echo and the Bunnymen, för dålig koll för att kunna avgöra hur bra samlingarna är men jag gissar att de är toppen. Själv har jag alltid tyckt att det är ganska svårt att sätta ihop samlingar med favoritartister. Det blir alltid en massa låtar man inte kan få med och har artisterna långa karriärer kan det kännas lite splittrat. Ändå måste man ju försöka ibland om någon ber en. En av de senare, och det är säkert flera år sedan, samlingarna jag gjort med en enskild artist är med Stephen Duffy och Lilac Time. Duffy tjänar ju numer, mycket rättvist, storkovan som låtskrivarpartner till Robbie Williams men bäst är han förstås på sina egna plattor (han ska förhoppningsvis börja spela in en ny snart nu när Robbies världsturné är över). Vill ni upptäcka de senaste 15-20 årens kanske mest underskattade brittiska artist är låtarna här nedan en bra början även om jag är lite missnöjd med placeringen av Julie written on the fence som bromsar upp starten på skivan.

some great songs by stephen duffy & the lilac time

tune in
eucharist
julie written on the fence
the girl who waves at trains
needle mythology
my forest brown
london girls
17
bank holiday Monday
we used to be so
a taste for honey
the whisper of your mind
you are
twenty three
the postcard
the nursery wall
sugar high
nathalie
if the stars shine tonight
and the ship sails on
an open book

4 kommentarer:

Uv sa...

O ja! Jag vill ha! Förresten: Stephen har inte haft smakfullheten att spela in "Faster Days" själv?

Martin sa...

Det ska vi nog kunna ordna bara jag klarar av att räkna ut vem du är. Har inte hittat den med honom så det blir nog till att hålla tillgodo med Velvet Crush inspelningen.

Anonym sa...

Jag kan varmt rekommendera Martins samling :-) Varför, varför är Stephen Duffy så sorgligt förbisedd? Nåja, han kan kankse trösta sig med pengarna från samarbetet med Robbie Williams...
/Jonken

Anonym sa...

Hur, hur har jag lyckats missa så här briljant popmusik? Ställer mig med blossande kinder i den digitala skamvrån. Hua!