tisdag 25 december 2007

Världens snyggaste skivomslag?

En vän med ett projekt undrade om jag hade en lista i huvudet över världens snyggaste skivomslag. Det hade jag inte. Kanske är det ett friskhetstecken. Just nu är det dock ett litet minus också. Hon behöver dem. Världens snyggaste skivomslag. Jag lägger några förslag på sådana jag tycker är snygga på olika sätt (fast i ärlighetens namn undrar jag om något av dem verkligen kan aspirera på titeln) här nedan så kan ni väl fylla på mellan restinmundigandet av skinka, glögg och pepparkaka. Antingen bland kommentarerna eller på era egna bloggar. Jag valde bara vinylsinglar men formatet spelar tydligen ingen roll. CD, tiotummare och LP är lika välkomna och säkert ovanligare format också om ni har det.


Som vanligt blir bilden större om man klickar på den.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

God fortsättning på sig. Världens snyggaste skivomslag gjordes på Blue Note på 1950-1960-talen. En del av av plattorna kan man köpa oavsett hur det låter för att omslagen är så fulländade.

Martin sa...

Ja och det gäller ju så mycket mer jazz. Det skulle ju lika gärna gå att säga de flesta Crepax-designade omslagen, eller jazzen på Verve eller Impulse. Fast det är lite att göra det enkelt för sig på liknande sätt som jag gjorde genom att bara plocka en radda snygga singlar. Det är helt enkelt förbannat svårt att göra en lista på världens snyggaste skivomslag. God fortsättning höll jag på att glömma att skriva.