måndag 14 december 2009

Dangelin' on a string (Soul Monday #23)

Jag vet inte riktigt hur det kommer sig men jag hade aldrig sökt på Chairmen of the Board på YouTube innan. Det är ju på sätt och vis fullständigt obegripligt. Men nu gjorde jag det och det fanns ju inte särskilt mycket rörliga bilder att hämta men You've got me dangelin' on a string finns. Videon är... intressant. Gruppen är mest bara fantastisk och tiden är knapp så jag klistrar in en text från en drygt tolv år gammal Hi-Five-lista för er som vill läsa mer.

1. (-) /ny/ Chairmen of the board. (inte nog med att Johans lista från förra veckan inspirerade en till att låta Give me just a little more time och Working on a building of love spinna några varv på vinylspelaren men när jag i går trött och sliten, efter att ha gjort världens förmodligen sämsta radioreportage någonsin, cyklade hem i den subtropiska stockholmseftermiddagen stod (och vet då att alla samlingar med gruppen varit utgågna ett bra tag) The Best Of (liten fanfar) CHAIRMEN OF THE BOARD i 55:ans skyltfönster. Och det till det facila priset av 115 kronor. Sällan har aluminium använts till något så lämpligt som när dessa låtar trängdes in på en cd. 21 spår och omkring 75 minuters speltid och just nu sjunger General Johnson mig lite närmare himmelriket genom den fantastiska Everything´s Tuesday. Inköpt i går och redan i dag undrar jag hur jag har kunnat gå genom livet och bara äga en LP och en singel med Chairmen of the board. Och ändå är inte allt oantastligt, här finns låtar som drar lite för mycket åt såväl soulblues som musical men vad gör det när Generalen sjunger "I wanna thank her, thank her, thank her for loving me" med en röst som får himlakören att framstå som Allsång från Skansen . Köp i dag eller ångra dig för evigt.)

Samlingen som listtexten handlar om finns inte på Spotify men den här är väldigt snarlik: Chairmen Of The Board – Everything's Tuesday - The Best Of

Inga kommentarer: