onsdag 30 december 2009

In the madness of my 3 ams (00-talet #9)

Det har verkligen inte varit lätt att välja låt med vissa artister. Som jag grunnade på om Tailspin eller What led me to this town skulle vara Jayhawks bidrag. Eller som här. Jonathan Richman. Kan ni er Jonathan och ert 00-tal förstår jag om ni häpnar. Det var ju årtiondet då han släppte den makalösa Springtime in New York. Som jag spelat den, som jag älskat den. Jag gör det fortfarande. Ändå är det He gave us the wine to taste it som är med på listan. Jag antar att det är för svänget. The coldest winther for a hundred years kan för övrigt mycket väl vara årtiondets bästa b-sida och om premisserna varit annorlunda hade a-sidan English Electric Lightning också varit med på listan så jag antar att det gör den till årtiondets singel fast den inte är med på topp 100. Så är det ibland. Att jag en gång funderade på att hyra Daddy Boastin och låta honom servera stor stark och hot shots på min mycket lilla balkong under en inflyttningsfest är något helt annat och ovidkommande men också en säker indikation på att Blend dom ska spelas högt. Allt dom bygger upp ska vi meja ner. Någonstans tillhörde 00-talet nog trots allt Love Antell och Florence Valentin.



Plats 20-11

020. Kasey Chambers - Barricades and Brickwalls
019. Florence Valentin - Allt dom bygger upp ska vi meja ner
018. Latin Kings - Blend Dom
017. Morrissey: First of the gang to die
016. The Wild Swans: The coldest winther for a hundred years
015. Broder Daniel: Shoreline
014. Säkert: Och jag grät mig till sömns efter alla dar
013. Tindersticks - Dying slowly
012. Kevin Rowland - It's Ok Johanna (demo)
011. Jonathan Richman - He gave us the wine to taste it

Herr Alariks 100 från 00 är uppe i 65 låtar nu med bubblarna.

Inga kommentarer: