fredag 23 juli 2010

Fredag morgon i Sumpan

Det var kallt i tunnelbanan i morse. Lite extra frös jag av att läsa i Sven Lindqvists Nu dog du - Bombernas århundrande. Av att läsa jämförelsen mellan det Chechaouen jag aldrig hade hört talas om innan jag läste boken och Guernica. "Av alla dessa bombade städer och byar var det Guernica som gick till historien. Ty Guernica låg i Europa. Där var det vi själva som dog". Precis där slumpade den bärbara fram Ray Charles och Willie Nelsons duett i Seven Spanish Angels och följde upp med Style Councils Ghosts Of Dachau och jag frös i mina bekväma kortbyxor och förnuftiga sandaler. Jag frös i mitt trygga lilla land i norr. Frös mitt i denna den varmaste sommaren. Kanske spelade det in att jag pratade med K i telefon i går. Hon är så stor, så liten, så långt borta.

Inga kommentarer: