torsdag 29 juli 2010

Socialministern som lekte med elden

Jag städar ur mitt skåp och röjer på skrivbordet. Det föräldralediga året (jag noterar att jag är som en femåring som fått en ny cykel och vill ha med den i varje mening i varje berättelse) är nära och semestern närmare. Jag slänger och slänger och slänger och undrar vad som hände med det där papperslösa kontoret som var framtiden. Mitt bland alla papper hittar jag en gammal Expressen från 15 september 2009 (ett år före det val som stundar till hösten). Det har varit premiär för filmen Flickan som lekte med elden baserad på Stieg Larssons succébok. Expressens reporter, med det kongeniala namnet Beatrice Birkeldh, frågade en rad mer eller mindre kända svenskar som paraderade framför fotografernas kameror på den röda mattan "om de någon gång lekt med elden". Kartellen eller vad vi den här veckan förväntas kalla borgarna i regeringen är väl företrädd med Nyamko Sabuni som svarar "Aldrig någonsin", Jan Björklund som bara får stirra in i kameran med ett något oroande leende och så socialministern. Kanske kan vi se de den sistnämndes svar med de där tydliga specificeringarna om "favoritsyssla" och "plastlastbilar" som själva startpunkten för den valrörelse som ska kulminera den 19 september.

Inga kommentarer: