onsdag 21 juli 2010

Så rätt, så fel

Det är verkligen inte svårt att tänka sig hur de tänkte. Det är, något rakare, verkligen lätt att tänka sig hur de tänkte. Stadsplanerarna, arkitekterna, byggherrarna. Trappan upp från Drakenberg till Hornsgatan. Den där sextiotalets betong möter den från åttiotalet. Den trappa vi kallar den bortersta som i längst åt Zinkendammshållet. Den turisterna tar på vägen mot vandrarhemmet som blivit hotell. Om de nu inte förvirrar sig in i Drakens betong och frågar oss om vägen. Stadsplanerarna, arkitekterna, byggherrarna. De tänkte små avsatser att vila på. En stunds ro. Ett andningshål eller två i betongen. De tänkte två små grönskande oaser alldeles intill Hornsgatans larm. De tänkte en grön liten bänk att hämta kraft på, växter som skänker skugga. De tänkte på oss. Mitt i den råa betongen. Inte ens alkisarna sitter där. De torra löven tävlar med klottret om att se sorgligast ut. Det är två små avsatser död stad. Ändå gillar jag det. Men jag sätter mig inte. Det vore på något sätt fel. Jag går förbi.



3 kommentarer:

Filip sa...

Drakensbergsgatan? Ha, där låg min gamla tandläkare! Vill inte trampa någon på tårna här, men jag var alltid lite rädd när jag kom ut ur tunneln som går från tunnelbanestationen.

Martin sa...

Med all rätt. Det är tufft i betongen. Ibland kommer det en bil, barn kan springa förbi och hundar har hörts skälla när pensionärerna går för långsamt. Själva är vi dock mer oroade när vi går åt andra hållet. Ut i världen (även om vi sällan kommer längre än till biblioteket, Mickes och Dellon).

FONT LOVER sa...

hej min vän! varm hälsning ^ ^!
din blogg ser trevlig 0_0

förresten,
Om du behöver hitta unika typsnitt kan du gå till vår webbplats.

vänliga hälsningar,