måndag 13 juni 2011

Barnkanalen och barnreklamen

Så sitter K där framför vår tjock-TV en måndagsmorgon. Medan solen skiner över Hornstull. Vi har stått emot i fyra och ett halvt år. Ingen TV på morgonen. Vi har lekt istället, ibland bråkat, gått ut och gungat. Nu sitter hon där. Ser på något som i min barndom hade kallats Sommarmorgon. P dras förstås också dit. Det hade eventuellt gått att stå emot några år till om de inte vore för reklamen. Den som inte får rikta sig till barn.

Fast det är ju inte reklam förstås. Det är tips och information. Det där eviga tipsandet och informerandet som programledarna i Bolibompa håller på med. Kolla det och det då och då. Kolla det i morgon bitti. Kolla det i morgon kväll. Kolla, kolla. Gå in på bolibompawebben. Rösta på bolibompawebben. Skriv ut från bolibompawebben. Klart att det inte är reklam. Lika lite som när TV-sporten i Sportnytt efter Sportspegel informerar om vilka stora idrottsevenemang som inom kort går att se på TV. Klart att det inte heller är reklam även om det alltid råkar vara idrottsevenemang som sänds i SVTs egna kanaler. Nej det är information och Public Service.

Tittarsiffror. Besöksstatistik. Hetsjakt. Icke.

Klart att det i sista hand är mitt beslut och ansvar. Att jag avgör vad barnen ser och när. Men jag hatar att ni gör det så svårt för mig SVT. Verkligen hatar att ni utnyttjar den idolststatus programledarna i Bolibompa får för en fyraåring till att jaga tittarsiffror och sidklick. Hatar att ni så tidigt lär dem att reagera positivt på reklam. Förlåt, information och tips. Det är ju Public Service. Reklamfritt.

Inga kommentarer: