torsdag 2 juni 2011

Gula små skrivböcker

Jag mindes plötsligt. Åren 1976, 1977, 1978. Där någonstans. Vi flyttade från ett nytt radhusområde till ett äldre. Kungen som ännu var ung gifte sig och fick en förstfödd. Borgarna vann ett val och ombildade regeringar i takt med att de föll. Punken exploderade och brann ut utan att det angick någon som fortfarande levde på gränsen mellan å ena sidan barnvisor och å andra sidan Beatles, Simon & Garfunkel, Lill Lindfors och Svensktoppen. Björn Borg vann sina tre första titlar i Wimbledon. Nastase, Connors, Connors. En tidig morgon på landet utanför Östhammar lyssnade jag på radion. Von Rosen hade störtat till döds i Etiopien och New York hade släckts av ett strömavbrott.



Det var inte det jag mindes. Jag mindes gula små skrivböcker med vita bubblor på. En ruta att skriva sitt namn i. Blanka sidor att fylla på fria stunder de där första skolåren i Uppsävjaskolans gula barack, den som senare blev Nåntunaskolans matsal. Flickor som ritade hästhuvuden, hästhuvuden, hästhuvuden. Alltid i högerprofil. Någon enstacka gång en hel hästkropp. Fast det var inte det jag mindes heller. Det bara slog mig nu medan jag skrev. Jag mindes pojkarna. Deras likartade teckningar. Mina också. Sida upp och sida ned. Ritbok efter ritbok. Läskiga män ritade med kantiga lågstadielinjer. Alla rakt framifrån. Alla med knivar instuckna i armar och ben. Alla med pistoler i händerna. Alla med ormar som ringlade sig runt armar och ben. Alla med pilar i huvudena. Alla med explosioner bakom sig. Alla med bombplan som flög över huvudena. Det var vad jag plötsligt mindes.

6 kommentarer:

Patrik sa...

tänk vad 8-åringarnas teckningarna ändrats lite

Magnus Skarbo sa...

Jag ritade tanks och svärd.

roine sa...

Jag var medlem i Upplands Nation (andra huset till vänster på S:t Larsgatan).
Pappa

roine sa...

1978 började jag arbeta på Uppsävjaskolan.
Pappa

Lisas syster sa...

Hej! Vad intressant. Jag minns inte ett jota av vad pojkarna ritade på 70-talet. Däremot ser jag vad barnen idag ritar. Pojkarna ritar samma sak som du/ni gjorde. Jag minns inte mycket av vad flickorna ritade heller. Själv gjorde jag nog inga hästar i alla fall. Jag gjorde bara en massa psykodeliska färgmönster på mina teckningar. I tusentals upplagor. Undrar vad det borde säga mig. ;-)

Jag minns dock att vi flickor LEKTE häst. Satte hopprepet runt axlarna och sprang omkring. Där fanns aldrig pojkarna, och jag ledsnade på den leken. I bollsporterna kunde jag möta pojkarna, eller i jaga-lekarna. Märkligt vad lite som förändras.

Martin sa...

Det är ju möjligt att mitt minne lite förenklar. Säkert försökte jag rita en häst någon gång och säkert gick det åt andra hållet också men lite intressant är det. Tack för era kommentarer!