onsdag 22 juni 2011

Boktips i Hornstull

Om ni har vägarna förbi biblioteket i Hornstull har de, hade åtminstone så sent som i eftermiddags, en lite trave med Lennart Hellsings ABC-bok för bortskänkning. Det är förmodligen den bok jag läst flest gånger de senaste åren. Åtminstone en av de böcker jag läst mest. Det är den där boken som är perfekt att ta till när K är så där trött men ändå inte kan somna. Det finns något hemtamt med de där rytmiska och lite skruvade ramsorna kring bokstäverna som funkar nästan varje gång. Oftast sover hon innan vi kommit till Ö och om inte så är hon så trött att hon inte protesterar när jag vänder och läser boken tillbaka mot A. Dit har hon aldrig lyckats hålla sig vaken. Som en extra bonus är det dessutom en bok som är väldigt kul att läsa högt som vuxen också. Jag har faktiskt inte tröttnat än. Passa på att låna lite böcker också när ni ändå är på bibblan. Det är bra för deras anslag. Själv bar jag idag utöver en trave barnböcker hem såväl Tony Judts Illa far landet som Hans Keppels Kommer aldrig mer igen. Återstår att finna tid till att läsa dem.

3 kommentarer:

Pop-Sara sa...

Åh, du skulle inte kunna tänka dig att gå och sno åt dig en ABC-bok åt Alfred om det finns nån kvar? Vi är på västkusten i ungefär två månader till...

Martin sa...

Vi slinker säkert in där på måndag. Ska kolla om de har några kvar då.

Pop-Sara sa...

Tack!!