torsdag 14 juli 2011

APB (Popskyltarna #43)

Jag ska villigt erkänna att jag fotograferade den här registeringsplåten enbart på grund av The Blossoms singel A.P.B. som gavs ut på MAM 1977. Det är om ni händelsevis frågar mig en väldigt bra soullåt i midtempo men jag har faktiskt ingen aning om ifall det är samma Blossoms som 1972 gav ut den bitvis fantastiska plattan Shockwave på Lion Records, som jag antar var en underetikett till MGM Records. Om ni inte hört första låten från den, Touchdown, har ni något att se fram emot och de gör även bland annat en fin version av Holland-Dozier-Hollands Cherish på den skivan. Ja det där var väl ungefär vad jag hade tänkt skriva om APB men som så ofta finns det mer. I det här fallet en skotsk grupp med just namnet A.P.B. som jag numer tack vare bloggen Everything Starts With An A vet släppte tre singlar med driven funk indie groove på Oily Records 1982-83 och ytterligare en vars omslag jag tycker mig känna igen på Albion Records 1985. Albion Records som inom parentes sagt även gav ut The Members (tidigare på Stiff och Virgin) singel Working Girl på röd fyrkantig vinyl 1983. Ett PR-trick som kanske inte gav riktigt så stort avtryck i musikhistorien som man kan tänka sig att någon förhoppningsfull formgivare hade hoppats.

2 kommentarer:

Filip sa...

Singeln från 1985 bör vara Chain Reaction. Det är det enda jag har hört med dem, men omdömet landar på "med beröm godkänt"!

Martin sa...

Imponerande att du ens hört talas om dem. Du bör kunna lyssna på de tidigare singlarna via länken om intresset finns.