onsdag 6 juli 2011

En vandring i solen

I Högalidsparken i förmiddags. Jag och P. Hon går. Jag går bakom. Hon håller sina händer uppsträckta mot mina. Min rygg har inte hunnit börja göra ont än. En kvinna ropar till en man. Att han skulle bli en bra förskollärare. Han svarar att det är hans drömyrke. Att han skulle älska det. Hon frågar varför han inte blir det. Han svarar att han har för dyra vanor. Men om han vann på Lotto skulle han bli det.

Nu på kvällen. Sverige har just besegrat USA med 2-1 i VM. Tjejerna var med nästan hela vägen. Med kvarten kvar ville K se på Nicke Nyfiken istället men hon somnade innan datorn hann komma igång. I halvtid stod jag med P i famnen på balkongen. Hon pekade ut luftballongerna med samma glädje som storasyster. Jag höll näsan mot hennes nytvättade hals medan jag hörde K och L prata inne i vardagsrummet och om det hade gått hade jag kunnat frysa tiden där

The Killing på TV nu. Jag tittar på början av ett avsnitt för andra gången men det går inte och det är inte bara för att TV4 har de reklamavbrott de har. Jag jämför med förlagan Brottet och hur mycket jag än älskar en del tolkningar och covers, jag spelade bevars Dr Roberts version av Deportee tre gånger på raken efter middagen, så klarar The Killing inte den matchen. Jag och L försökte börja se Sons of Anarchy också men det kändes så kalkylerat och själlöst att vi lade ner direkt. Som att skaparna suttit där och räknat på att en mix mellan Sopranos och True Blood i motorcykelmiljö måste funka och det verkar det ju ha gjort men inte för oss. Fast den kanske tar sig efter piloten.

Vädret var verkligen fantastiskt i Hornstull i dag. Lite för varmt i solen men perfekt i skuggan.

För er som undrar, om nu någon sådan finns, kan jag meddela att Beautiful South Live at the BBC är värd det låga priset på Amazon. The Elgins-dubbeln också men det har väl ingen tvivlat på.

2 kommentarer:

Anna Grahn sa...

Undrar om mannen ens spelar på Lotto...

Martin sa...

Ingen aning men oavsett om han skulle passa där eller inte så måste förskollärarlönerna höjas.