tisdag 12 juli 2011

Herr Alarik i readjungeln

Jag fick ett mail från Nitty Gritty. De har sommarrea. 50%. Jag hann tänka att oj vad osedvanligt billigt innan jag insåg att priserna i mailet av någon outgrundlig anledning var i euro.

Jag var inne i en av deras grannbutiker i veckan. Papercut hade också rea. Fyra lådor med mest tidningar men även lite cd och dvd. Jag gick därifrån med The Young Ones-boxen. Jag minns förstås den TV-serien som mycket bra men då det begav sig var ju å andra sidan inte konkurrensen särskilt mördande. Återstår att se hur den åldrats. 150 spänn fick jag betala och för ytterligare 25 fick jag en samling från Flogsta Danshall också. Jag tycker fortfarande att det är ett briljant namn på ett skivbolag.

















Större delen av Hornsgatan lyser för övrigt röd av skyltar om rea men mina övriga fynd kommer från nätet. Elvis Presleys The Essential 60's Masters boxen och 70-talsditon med fem cd vardera kostar till exempel 179 spänn styck på cdwow och då ingår frakt. På Amazon köpte jag dessutom en Stiffbox för dryga 10 pund. Det är inte den utmärkta lilla lådan (varför köpte jag inte den då det begav sig) som inriktar sig på punkåren utan en som täcker hela bolagets karriär. Första skivan är förstås bäst och egentligen hade det väl varit rimligare att ha fler låtar än en med Elvis Costello och färre än två med Untouchables men poängen med boxen är faktiskt just att den inte fokuserar så mycket på bolagets tidiga år och stora band utan ger en mer heltäckande bild och även erbjuder sådant som Andy Whites fantastiska Religious Persuasion och sena Prisoners Whenever I'm Gone. När ni ändå betställer från Amazon är den löjligt billiga dubbeln med The Elgins ett måste och om ni är lagda åt det hållet den där boxen med Beautiful South Live at the the BBC som vi kanske redan ordat lite för mycket om.

2 kommentarer:

Niklas sa...

Bra tips. Vågade mig inte på Nitty Gritty med trött unge, men en liten runda på Papercut blev det. Skivor med El Perro Del Mar och Cass McCombs för fyrtio kronor styck. Som hittat.

Martin sa...

Härligt att kunna tipsa. Höll faktiskt i El Perro en stund men tänkte att någon annan säkert skulle bli gladare för den och det var ju kul att någon annan var du.