söndag 26 juli 2009

Hornstulls Dolls (Skivkonsten #37)

Egentligen är det väl inte konstigare än att Kebnekajse (jag såg ju en comeback-spelning med dem på Gärdet för 24 år sedan) spelar på Lasse i Parken inom kort men varje gång jag sett och ser en av affischerna som annonserar att New York Dolls spelar på Strand här i Hornstull i kväll har jag hajat till. New York Dolls i Hornstull. Det är lika galet som självklart nu när alla återuppstår men jag tänker på en tunn blek gymnasist som förlorade sig i Johnny Thunders So Alone och Hurt Me och läste ett gammalt nummer av ETC om en av hans turnér här (inklusive avgiftning i Uppsala) för många gånger och jag kan inte riktigt fatta att det där en gång så mytomspunna bandet (eller åtminstone hälften av det plus utfyllnad) ska spela nere i den där betonglådan där jag vände skivor för några somrar sedan. Jag har ingen biljett, känner inget sug, skulle nog hellre se Kebnekajse på Lasse och det kanske är ett svek mot gymnasisten men jag tror inte det. Jag tror att det är att bevara lite av vad han var. Dolls har jag på CD så nu hänger Thunders på väggen som en liten hyllning till det där svänget i Personality Crisis.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen en skivkonst jag kan bocka av alla:
In Cold Blood - Har jag √
So Alone - Har jag √
Hurt Me - Har jag √

Martin sa...

Go Jeppe go!

Sånger från nedre botten sa...

Jag var där och jag tycker nog Two York Dolls var rätt bra, det var värdigt och de behövde sannerligen inte skämmas för sig. Att jag hellre hade hört en massa twanganden i stället för en konventionell hårdrocksologitarrist har jag nog redan förträngt.

Martin sa...

Vad kul att det var bra. Twang brukar vara att föredra framför hårdrocksgitarr.