måndag 1 mars 2010

Dagens idrottsöde

Jag är ju ingen expert men ändå lite intresserad av cykelsport. Rent professionellt befinner jag mig just nu i april och skriver en kort text om vårklassikernas vårklassiker Paris-Roubaix, Helvetet i Norr, och bäst som jag konstaterat att Tom Boonen i år har chansen att tangera Roger De Vlaemincks rekord på fyra segrar faller blicken på åren 1949 och 1950 i vinnarlistan. 1950 vann legendaren Fausto Coppi (fem totalsegrar i Giro d'Italia, två i Tour de France, världsmästare och så vidare), 1949 den för mig fullständigt okände Serse Coppi. Var de släkt? En googling senare vet jag att Serse var lillebror och att den, med André Mahé (läs det här och häpna), delade segern i Paris-Roubaix var hans stora ögonblick. Två år senare kraschar han till döds under en spurt inne i Turin efter att hans cykelhjul fastnat i spårvagnsrälsen under Giro del Piemonte.

Inga kommentarer: