fredag 26 mars 2010

It was 22 years ago this year

Den större Magnus från Skåne har bjudit hem ett gäng ikväll. Det är 1988-lyssning no less. 1988. Jag gick nästa sista terminen på gymnasiet den hösten, jag jobbade extra på två städjobb på helgerna, jag hängde på Café Genomfarten, Skivboden, Ungdomens Hus, MusikÖrat, Café Linné, Rackis, Barowiak och för sista året i någon större utsträckning på Hamregården. Vi flyttade från Källarbäcksvägen och in till centrala Uppsala och en ny tid var faktiskt ganska nära.



Magnus inbjudan fick mig att börja leta i skivhyllan och minnet. Vad lyssnade jag på som var nytt 1988? Vilka skivor kom då? Vilka har jag kvar? Det vissade sig att jag har väldigt många skivor från det 1988 som först kändes lite anonymt. I källaren hittade jag dessutom en komplett årgång Slitz (samt en skolfotokatalog) och i bokhyllan en motsvarande årgång Sound Affects som stöd för hjärncellerna. En hel del av låtarna jag minns finns på Spotify medan annat som till exempel Van Morrison & The Chieftains platta Irish Heartbeat, Everything But The Girls makalösa singelbaksida Living on honeycomb, Graham Parkers fantastiska comeback The Mona Lisa's Sister och låtar från Tracy Chapmans debut saknas. Det blev i alla fall en lista för er som inte kan vara med hos Magnus. Mycket är sånt jag lyssnade på då, annat sånt jag började lyssna på senare och ytterligare några spår låtar från plattor som inte gick att låta bli att ta med om jag vill minnas 1988 på ett någorlunda korrekt sätt. Det blir alltså inte någon trimmad best of-lista med enbart personliga favoriter utan ni kommer även att få höra exempel på de uttjatade låtar som skvalade ur radion tidiga morgnar när jag dammsög golv eller eftermiddagar när jag tömde papperskorgar. 1988 var ju inte helt helgjutet.



Det är förstås som alltid lite lurigt med årtal. Är det ok att ta med The Pogues och Kirsty MacColls Fairytale of New York som är med på plattan If I Should Fall From Grace With God som kom 1988 när den släpptes på singel redan 1987? Hur gör man med en skiva som släpptes i England eller USA 1987 men i Sverige först 1988? Med en låt från en platta som kom 1988 men som singelsläpptes och blev en hit först 1989? Jag har varit lite halvslapp i källkritiken (men kunde förstås inte anpassa mig till att Spotify påstår att Andy Whites Kiss the big stone kom först 1989) och en smula inkonsekvent. Drygt tio timmar och 150 låtar blev det. Håll tillgodo med Herr Alariks 1988!

För er som inte har Spotify en liten video från YouTube som på ett ganska bra sätt ger en bild av 1988. Eldkvarn med gästartister från Cirkus Broadway-projektet.



Uppdatering. Läs mer om 1988-kvällen här.

5 kommentarer:

BRF Fågelsången sa...

Tokbra lista!!

gudmundson sa...

Jag har för mig att det var en del Housemartins på Genomfarten.

Martin sa...

Tack Farbror!

Det var det Per men det enda som kom 1988 var samlingsplattan. De splittrades redan 1987. Där snackar vi komprimerad karriär.

Anonym sa...

Kanon! Thousands Are Sailing är ju bra, men man får inte ha med samma låt två gånger på en blandlista!

Martin sa...

Extremt slarvigt. Får jag skylle på tidsbristen? Kul att du gillade i övrigt.