söndag 27 juni 2010

Söndag morgon i Hornstull

Jag är först upp. Familjen sover välbehövligt. Jag lyssnar på radio och gör försäkringsärenden. Asexualitet och vattkoppor. Solen skiner över Draken, Tanto och Hornstull och som för att göra allt extra somrigt svävar det små lätta moln också på den himmel som är blå. Fem veckor kvar till semester.

Midsommaraftonen. Vi hölls hemmavid. Hängde på gården med SJFG plus HAL. Sillunch, hemgjorda lammfärsköttbullar och folköl. Senare grill och bubbel. Väldigt trevligt. Tidigare på dagen hade jag handlat med K och P och K hade hjälpt mig att trilla köttbullarna. Vi dansade helt kort runt midsommarstången i Tanto och K och F lekte picknick på gården till sin förskola. Det är verkligen helt fantastiskt att ta del av deras treårsfunderingar och att se deras samspel.



Igår spelade vi bangolf på de kommande VM-banorna i Tanto. För mig var det första gången på betong och vad det rullar. Bollen behöver knappt träffas vid puttarna. Inte för att det gjorde mig mycket bättre. Vi lyssnade på en golfare också. Annika Sörenstam var först ut i radions Sommar och någon borde tänkt annorlunda. Det lät som extremt stel innantilläsning av någon som rabblade sitt CV, eller möjligen sin ansökan för ett annat sorts green card än det som behövs på golfbanan. Trist i alla bemärkelser eftersom det känns som att det kunnat finnas något spännande att få fram ur den där fantastiska karriären. På kvällen visades Den ofrivillige golfaren på TV. Vi såg den inte.



VM är inne i åttondelsfinalerna och det känns som att det blev mer på riktigt i och med de avslutande gruppspelsmatcherna.

Jag läser just ingenting, även om jag långsamt försöker avsluta en rad påbörjade som Lundell, Kaupi, Hemingway och listan kan göras längre, men jag har lyssnat ganska mycket på återutgåvan av första Waterboys och vi har sett klart första säsongen av Dexter och vill se mer.

Hämtar tidningen och ser att nya Kepler ska gå som sommarföljetong. Kanske gör jag om exprimentet från Stieg Larsson och läser en deckare så igen. Mitt tips är att den kommer att vara helt ok men något för lång och med ett slut som inte riktigt matchar boken i övrigt. Eftersom det är en svensk deckare lär det inte bli några pengar tillbaka på det.

Jag hade glömt hur oerhört gott det är med svenska jordgubbar med bara lite ovispad grädde på.

Inga kommentarer: