måndag 8 december 2008

Bandbokarkungen

Jag hängde en hel del på Kalmar Nation i Uppsala på 90-talet. Indiepop var Gud och A var kungen bland bandbokare. Oj vad han bokade band. Spelade i några gjorde han också. Första gången jag spelade skivor på Kalmar Nation skällde hans syrra på mig för att jag spelade The Clash. Clash var inte indie. A skällde sällan. Han älskade verkligen musik. Jag stod en del bakom disken på Skivbörsen i Uppsala också på 90-talet. Jag minns att A någon period när studiemedlet inte förslog sålde av alldeles för många skivor för att det inte skulle kännas lite sorgligt men var samtidigt tacksam över att jag på det sättet kom över den där tretums-cd:n med The Seashells. Nu börjar det låta som att det här ska bli en nekrolog men det ska det inte alls. A älskar nämligen fortfarande musik och han är med blogg. Den heter Mr. Zaine och jag tycker att ni ska gå in där ögona bums och läsa lite. Särskilt om ni är nyfikna på band som jag har noll koll på. Självklart kommer Mr. Zaine att dyka upp i högermarginalen också tids nog.


Seashells från ett avlägset 90-tal och TweeNet. Är det Jonken i fäktardräkt?

4 kommentarer:

Jonken sa...

Herregud! Jag trodde det där var preskriberat sedan länge? Men, historien kommer alltid ifatt oss.

Så unga, så oskyldiga. Är inte det en bra beskrivning på hela den tidiga indie-eran?

Martin sa...

Det går inte att gömma sig på nätet.

Mr. Zaine sa...

Fanken! Vad det där den tretummaren tog vägen. Jag anar en förträngningsmekanism när det gäller några av skivorna jag var tvungen att sälja.

Martin sa...

Den står stolt hemma hos mig. Har du vägarna förbi Hornstull någon gång är det bara att komma upp och lyssna.