söndag 16 maj 2010

Alla dagar är som söndag (Daglåtar #7)

Vi tog tåget. Efter tunnelbanan. Färdades norrut genom en uppländsk explosion av försommar. Uppsala. Vi gick den gågata fram där husen för varje gång tycks bli lägre. Vi följde Fyrisån en bit och passerade Svartbäckens utlopp. Mamma hade födelsedagskalas. Farmor. Pensionär. Jag tänker på en bild i fotoalbumet. På henne och mig. Hur mycket yngre hon var med mig än vad jag är med K och P. Vi åt rökt rådjur och potatissallad. Min moster hade gjort en marängtårta. Vi gick tillbaka sedan mot stationen. Trängdes på tåget och ännu mer på centralen i Stockholm. Hem med två trötta barn. En morfar och en moster är här. Vilttemat håller i sig. Resterna av gårdagens hjortstek med potatismos till. K tycker att det är omåttligt festligt med citronvatten. Nästan lika mycket som med luftballonger på himlen över Drakenberg. Dagens daglåtlista har en ganska missvisande titel. Everyday is like Sunday. Men lyssna för all del ändå. Om ni inte har CD-samlingen med Doris Duke som heter I'm A Loser kan ni göra er själva en stor lyssningstjänst genom ett inköp. Om ni inte hört de monoremastrade versionerna av Beatleslåten med samma namn som den just nämnda samlingen och dess föregångare No Reply har ni något annat att se fram emot. Två och en halv månad kvar. Knappt. Jag är väldigt redo för ett föräldraledigt år.

Inga kommentarer: