onsdag 26 maj 2010

Rapport från en lunchrast

Jag jobbade med att lösa en sak. Hämtade en hämtsallad. Från stället vid tunnelbanan. Det i mitt gamla hus har lagt ned lunchen. Catering är vad som gäller. Salladen var ok men inte mer.

I morse innan jobbet gick jag och handlade. Onsdag morgon klockan åtta på ICA är en bra tid. Lugnt, snabbt. K har vattkoppor. Jag köpte en Bamse till henne trots priset. Nummer 500. Jag minns nummer 1. Jag fick det av farmor, precis som så många nummer efter det. 1973 och jag förvarade dem i min låda som var den nedersta i hennes och farfars hallbyrå på Salagatan 45C i Uppsala. Lådan ovanför hade kusin I. Jag kan fortfarande känna handtagen mot fingrarna. Skymta det blå skåpet i köket. Tomtedekorationerna på väggen i juletid. I lilla rummet hörs väggklockan.

I helgen som var. Barnkalas. K hade på sig sin Pippi Långstrump-utstyrsel. S fyllde år. 3 år. Solen sken. S sken. Tårta, bullar, saft och godis på gården. Blommorna blomstrade, träden grönskade. Livet återvände. Dragkamp och björnen sover. Det skulle bli bad i fontänen. Barn flockades. Kläder kläddes av. Plötsligt ett svart moln som närmade sig. Snabbt. Inne i lägenheten på andra våningen. Alldeles intill. Röken tjöt ut genom ventilerna. Fönsterrutorna skakade. Barnen evakuerades till lekparken, nyfikna flockades i deras ställe. Brandkåren larmades. Kom snabbt. Ambulansen också. Det räckte inte. Döden är sällan särskilt långt bort.

För veckor sedan utlovades halvt om halvt en lista från Spotifys begränsade utbud av Costello. Här är Cosse gamle gosse.

Sirius. Jag antar att man får vara glad åt att man inte håller på Bajen.

Robin Söderling. Skaplig start på Franska mästerskapen.

Kolla era brandvarnare, blås ut ljusen när ni lämnar rummet, rök inte i sängen.

Inga kommentarer: