torsdag 27 maj 2010

Trans Global Unity Express Revisited

Vi brukade kolla på den ibland i Tomtens källare och jag kopierade videon och hade hemma med. Trans Global Unity Expresss. The Jam live från Bingley Hall i Birmingham 21 mars 1982. Ett halvår senare var det över och jag upptäckte dem via ett rea-ex av The Gift på Wessels (eller om de redan bytt namn till B&W) för 29.90 och singelrean på BK Records. Det var en väldigt bra VHS det där men kort. Bara nio låtar. Idag vet vi inte bara att konserten var mycket längre, vi kan se den också. Inte officiellt men via stövelben av hög kvalitet. Ett ex hamnade i min brevlåda igår. Nu är det 23 låtar och dessutom i rätt ordning. Eftersom jag är hemma med VAB stoppade jag i den i dvd-spelaren. Strangetown var första låten och jag skojar eller överdriver inte när jag säger att jag fick gåshud över hela kroppen. Det är eventuellt lite tragiskt men få saker berör mig så mycket som det här. Sjunde låten är Just Who is the 5 O'Clock Hero och i avslutningen väver de ihop den med Sam Cookes Chain Gang. Direkt efter kommer That's Entertainment med både Paul och Bruce på akustiska gitarrer och där krävde vattkoppesjuklingen att få se på Nicke Nyfiken istället men det är ok. Jag kan leva resten av dagen på det jag redan sett och vetskapen om att ytterligare 15 låtar väntar. Ni får ett klipp från YouTube och hela låtlistan.



The Jam live at Bingley Hall in Birmingham

1. Strangetown
2. Carnation (2)
3. Town Called Malice (1)
4. Happy Together
5. Boy About Town
6. Ghosts (4)
7. Just Who Is The 5 O'Clock Hero?
8. That's Entertainment
9. Tales From The Riverbank
10. Precious (3)
11. Running On The Spot
12. Move On Up (5)
13. In The Crowd
14. Private Hell (6)
15. Pretty Green (7)
16. Trans Global Express (8)
17. The Gift (9)
18. Circus
19. Pity Poor Alfie
20. Fever
21. Funeral Pyre
22. The Butterfly Collector
23. When You're Young

De låtar som var med på originalbandet vi såg i Tomtens källare har sin position i den klippta låtordningen inom parentes efter respektive låt.

Inga kommentarer: