fredag 29 april 2011

Försiktig rörlighet (för tre veckor sedan)

L var uppe med tuppen medan jag låg kvar med täcke, trötthet och tungsinne över mig. Bet ihop, duschade och var nere hos P vid halvnio. Hon har visat försiktig rörlighet i höger hand. Känslan var varken lättnad eller lycka men något besläktat. Jag satt med henne sen i en timme och en halv. Hade henne i famnen när hon drack drygt 80 ml välling själv och till och med stöttade flaskan med vänster hand. Hoppet finns där. Nu sover hon igen i sängen. L besöker verkligheten där ute och morfar har just gått. Han hämtar K på förskolan i dag och hon är mycket peppad.

Vilken fortsättning på dagen. P har svarat mer med högerhanden, hon har ätit välling sammanlagt fyra gånger, hon har slutat med morfin och hon har helt på egen hand ryckt sonden ur näsan. Hon har dessutom haft besök av i tur och ordning, neurolog, sjukgymnast och arbetsterapeut. Nu sover hon igen. L är hemma och äter middag med K och morfar och jag har ätit spagetti och sojakorv med tomater, morötter och stekt ägg. Variationen är fortsatt begränsad här men det smakade förvånansvärt bra. Fast viktigast av allt är förstås att neurokirurgen B i dag sa att vi inte ska oroa oss för det där med högersidan. Inte oroa oss. För det där med högersidan. Han tycker dessutom att P ska komma upp och åka lite vagn i morgon. Med dränage och allt.

Till nästa PAL

3 kommentarer:

Annaomlivet... sa...

Fortsätter följa er kamp, det första ja gör när jag kommit upp. Jag är glad ändå över bättringen som ändå måste skett relativt snabbt? Även om det ändå var som år för er då ni var mitt uppe i det. hoppas hon mår ännu bättre idag o förblir stark ni, lilla skruttan!

Ludde med föräldrar bloggar loss sa...

Jag är också mycket intresserad och tacksam för att få läsa allt om P och er. Hoppas ni har kunnat bli stärkta av vårsolen!
Kram Charlotta

Martin sa...

Tack! Vårsolen stärker ch ja hon återhämtar sig väldigt snabbt.