lördag 12 maj 2007

Närmare än närmast

Det är snart över nu. En lugnare säsong väntar bakom hörnet. En utan både ishockey och schlagerfestival. Jag ser fram emot den. För oss som fick nog redan på roliga timmen i skolan visar SVT ett australisk-brittiskt drama på tvåan samtidigt som spektaklet pågår i ettan. Det kan vara värt att se de där filmerna de visar i den döda vinkeln. För några år sedan såg jag en bra bosnisk-hercegovinsk film just den tiden som jag tyvärr glömt namnet på. Någon annan kanske minns? En man låg på en mina ganska länge i den. Idag visas en australisk-brittisk film som handlar om situationen för några av Australiens urinvånare, aboriginerna, under 30-talet. Jag har aldrig hört talas om Rabbit-proof fence innan men efter att ha vandrat i kontinentens öknar med Sven Lindqvist kan jag nog knappast låta bli att se den. Jag bläddrade just i min gamla historiebok, Alla tiders historia, från gymnasiet. Det är möjligt att jag bläddrade för fort men jag tror inte att Australiens historia nämns ens i en bisats på de 442 sidorna (fast det syns på några kartor ibland - oftast beskuret). Närmare än närmast? Jag vet ju inte om det är SVT:s programavdelning eller DN som står bakom formuleringen i den TV-tablå jag läste, till den naturella yougurten med 0,5% fetthalt, i morse men där står hursomhelst "auborginerna, behandlades närmast omänskligt". Ett strykande av det där lätt utslätande närmast för oss nog lite närmare sanningen.


Alla tiders histora - och se där är ju Australien nere till höger

Inga kommentarer: