fredag 19 oktober 2007

Uppsamlingsheat XII

Jag lyssnade på Veedon Fleece igår och nu känns det som att Van borde ha haft en platta med på den där listan med sju plattor jag inte kan vara utan. Astral Weeks antar jag.

Varje morgon vi halvnio, nio när jag och K har lekplatsen och gungorna för oss själva pekar hon glatt upp i luften och säger däh när ett flygplan kommer svepande över Högalidskyrkan på väg mot landningsbanan på Bromma och varje gång säger jag flygplan och tänker klimathot, global uppvärmning, översvämningar, ökenspridning och oj vad tätt de kommer, flygplanen och larmrapporterna.



Ni som har koll visste förstås redan att det har kommit en ny Rankin för över en månad sen. Jag som är lite mer saktfärdig funderar just på om jag ska beställa den inbunden eller ge mig till tåls till i februari när pocketen kommer.


Visste ni att det nästan blir halva priset om man klipper itu tomaterna själv i grytan istället för att köpa krossade? På så sätt blir de ekologiska lika billiga som de andra. Fast egentligen är ju de andra dyrare. Om vi räknar in miljöeffekterna alltså. Det är ju bara så svårt att vänja sig för någon som stenhårt gått på prislappsbilligast förut istället för att se hela slutsumman. Jag tror att vi måste lagstifta mer och hårdare. Om utsläppen, transporterna, ekologin och allt annat som vi bör räkna in i vår konsumtion. Om jag som har en liten tjej som snart är ett år och en dag ska ta över tycker att det tar emot ibland att köpa prislappsdyrare och har svårt att låta bli att unna mig något som rest över halva jorden har jag svårt att inse hur vi ska få det att gå ihop annars.



Tomaterna apropå att vi lagade 15 portioner tomatsås härom dagen. Jag kom till och med ihåg att slå av spisen och puttra på eftervärme efter att det kokat upp. Det kanske finns hopp. Gott blev det åtminstone. Vitlök, lök, peppar, buljongtärning (K:s njurar väntar gärna med salt), basilka och lite honung tillsammans med tomaterna. Vi skivade i en någorlunda snäll korv och tog ett glas Boira' till. K nöjde sig med vatten.




Snookersäsongen är visst igång men det är lugnt. Jag kan ju alltid kolla på Gladiators istället. Apropå sport och Tv ska det bli spännande att se vad det blir av Tour of America som Babylon By Bike rapporterade om förra veckan.

Ok jag har inte hunnit lyssna men nya plattan Runout Groove med Stephen Duffy & The Lilac Time ska ligga på hemsidan för lyssning nu! Tänkte att jag skulle tipsa er innan jag går dit själv och kollar om det är hela låtar eller bara smakprov.

2 kommentarer:

Cege by the way sa...

Om du har gott om tid någon dag så testa detta. Grym "bolognese"

http://matochblommor.blogspot.com/search/label/italiensk%20ragu

Martin sa...

Tid har vi gott om så länge det är för puttring på låg värme. Det är förberedelserna som bör gå ganska snabbt. Just nu är jag mest inne på vad man kan göra för smarrigt med en bit viltbog.