onsdag 31 oktober 2007

The things I notice now (skivkonsten #26)

Tom Paxton fyller 70 år idag. De flesta av er känner honom kanske som mannen bakom en rad mer eller mindre fyndiga barnvisor med mer eller mindre politiskt budskap. Några kanske som en protestsångare som var ganska stor samtidigt som Bob Dylan och Phil Ochs på 60-talet. Någon kanske som mannen som skrev låten som Fred Åkerström översatte till Jag ger dig min morgon - I give you the morning. Det är i så fall bra. De där sakerna är värda lite uppmärksamhet. De är också min Tom Paxton men om jag skulle lyfta fram mina favoriter blir det några andra, eller I give you the morning ska förstås vara med, mindre kända saker i hans digra produktion. Jag har verkligen långt ifrån hört allt han gjort men ett tag var hans plattor väldigt billiga i reabackarna så jag köpte på mig några stycken och fastnade framför allt för plattorna han spelade in runt decenieskiftet mellan 60- och 70-tal.



På 1968 års The things I notice now är han ofta mer introspektiv och filosofisk än rakt politisk och det passar honom bra. Förutom redan nämnda I give you the morning så har jag nästan spelat vinylen grå i avslutande All night long. Den är nog egentligen inte så märkvärdig men den griper tag i mig och det är ju det allt handlar om. Tyvärr verkar plattorna från tiden runt 1970 vara dåligt återutgivna på cd men Rhino Handmade har gjort en utökad cd-version av liveplattan Compleat från 1970. Jag minns att jag köpte mitt vinyl-ex på biblioteket i Sumpan för 20 spänn och det får väl ses som prisvärdare men dollarkursen är låg och det är fler låtar på cd:n så är ni nyfikna på honom så. Fast nu när jag kollade upp det så är de 2 500 exemplaren visst slusålda. Hittade ett begagnat ex på amazon.com för 129 dollar (90 dollar över orginalpris, här skulle man spekulationsköpt om man var lagd åt det hållet).



Toms senare produktion kan vara svårare att ge sig i kast med eftersom han så ofta ser ut som Galne Gunnar klonad med Jon Skolmen på omslagen men ge Heroes från 1977 en chans om ni hittar den billigt. Låt två på andra sidan heter Phil och är en reaktion på beskedet om att generationskamraten Phil Ochs hade tagit sitt liv året innan. Om ni någon gång brytt er om de där folksångarna och deras gemensamma historia lär tårarna vara nära att trilla när ni hör den.

Inga kommentarer: