tisdag 16 oktober 2007

Onda sagor och fula böcker

Det är som ni säkert förstår verkligen inte min sak att racka ned på skönlitterära strävanden. Jag tycker helt enkelt att det är ganska bra att Bonnier utnyttjar sina kanaler (oavsett om det är Expressen eller TV4 med understöd från andra och fler) till att kränga sina klassiska böcker. Möjligen skulle jag kunna ha vissa invändningar mot några journalistiska vinklar, eller avsaknad av, kring det hela men jag orkar inte gnälla om det får fler att läsa Steinbeck eller vem det nu vara månde. Ok jag har i princip redan kört det här retoriska knepet tidigare men jag frågar ändå om ni inte trots allt väntar på en invändning nu? Det är klart att ni gör, så den kommer här och det handlar inte om varför de kallar böckerna inbundna när de inte är det. Istället varför, varför, varför måste de där böckerna de kränger med Expressen vara så erbarmerligt fula? Är tanken att de ska stå som negativa stilmarkörer hemma hos folk? Att de så kallade bildade (bildningsbegreppet kan vi diskutera en annan gång) ska kunna peka och säga kul att du är litteraturintresserad medan de nickar åt varandra och ler i mjugg? En gång i tiden gav ju Bonniers faktiskt ut böcker som var så snygga så, så, så orden fattas mig.

Vilket för oss in på början på dagens rubrik. Minnesgoda läsare vet att jag lite lätt ångrat inte utlånandet av men väl bristen på återlämnande av två böcker. Onda Sagor och Tysk Höst. I ett antikvariat jag brukar gå förbi ibland har den förstnämnda bligat mot mig de senaste veckorna medan jag väntat på att procentsatsen på rean ska öka och öka. Jag är inte typen som betalar 500 spänn för en bok ens om den är bra, saknad och snygg. Inte ens om det är en förstautgåva från 1924 av Pär Lagerkvists Onda Sagor. Jag vill åt texten i första hand. Men jag har väntat, bidat min tid och hoppats att ingen annan skulle vara ivrigare. Igår stod det 70% rabatt på fönstret. Jag såg direkt att samme författares Ångest var borta. Den hade kostat 1000 spänn men alltså nu varit nere på 300 kronor. De onda sagorna låg dock kvar. Ni ser boken nedan. Den är hemma hos mig nu. Det är inte sagor för K i dagsläget men det kan bli en dag. Jag hoppas att den dyker upp bland böckerna Bonnier langar via Expressen också men även om den då blir 91 kronor billigare kommer jag att tycka att mitt exemplar var prisvärt. Det är ju som ett litet konstverk i jämförelse.

Inga kommentarer: