tisdag 30 oktober 2007

Uppsamlingsheat XIII

Hösten är verkligen här nu. Löven har fallit så att vi kan se vilka av K:s kompisar som är i lekparken för tillfället. För det mesta är det tomt.



Jag mumlade ju lite om att fritidsgårdarnas varande eller icke varande kanske kan vara bra att ta med i allt tyckande kring ungdomsvåldet härom veckan. Idag tar länspolismästare Carin Götblad bladet , ähh nu blev det onödigt putslustigt, från munnen och säger något liknande i Ekot. Tack! Sen återstår det ju att se om det leder till något i förlängningen.

Jag muttrade även något om räntan och de ekonomiska experterna härförleden. Som ett brev på posten kom artikeln om att det nu kan vara dags att binda räntan och det kan det förstås även om det hade varit bättre att göra det tidigare men fundera en eller två gånger på varför tvåårsräntan och den rörliga ligger så nära varandra just nu. Kan det vara så att bankerna vill få oss att binda just nu och i så fall varför? Månar de om sina kunders nattsömn och ekonomiska trygghet eller sina egna framtida marginaler och hur mycket reflekterar de ekonomiska experterna och journalisterna kring det? Riksbanken höjde för övrigt som väntat reporäntan idag.

Jag läser Jesper Huors Sista resan till Phnom Penh. Den är så här långt ett lättläst men inte lättsmält sammanflätande av ett personligt tomrum och politiskt vansinne i stor skala.



En JM hade två ex av Danny George Wilsons platta The Famous Mad Mile. Han skickade ett med posten och jag lyssnar på den nu. Det låter bra, lågmält, altcountry kan nog vara termen. Jag skickade ett ex av Pride on Pride med Steve Pride & His Blood Kin tillbaka. Förhoppningsvis har han den i morgon och gillar det han hör.

En gång intervjuade jag författaren Mikael Engström för en tidning som nog just då hette Söder om Söder. Han hade en skrivarlya i en lokal i Farsta inte långt från sitt hem. Den var belamrad med bland annat fiskegrejor och det var trivsamt. Han frilansade med artiklar om fiske och skrev barnböcker. Det kändes som något att vara avundsjuk på men jag vet ju hur många ensamma timmar det måste innebära också. Förra sommaren gjorde han ett bra och uppmärksammat sommarprogram i P1 och nu är han nominerad till ett August-pris för sin senaste ungdomsbok. Jag håller en tumme.

Conan ska börja extraknäcka! Följ vad bland andra han och hon som var hon-med-luggen-i-Filmkrönikan innan hon som nu är hon-med-luggen-i-Filmkrönikan skriver om TV och film på redaktionsutökade Weird Science. Weird Science är med bland länkarna nu. Det är Baristasnack också. Där handlar det mycket om ett kafferep som jag och K brukar bevittna emellanåt.

2 kommentarer:

Conan sa...

Tack för peppen!

Martin sa...

Välförtjänt. Peppen snarare än tacket även om det också uppskattas.