tisdag 12 augusti 2008

Allt annat än att trampa vatten

Jag är ju för ung. För ung, det kändes bra. Jag är ju för ung för att ha växt upp med Rekordmagasinet men jag hade Buster. Högar av nya och begagnade. De senare från Prisfyndet på Kungsgatan och Finnarna (jag vet att det heter finländare och att den säkert hade ett namn men det var aldrig någon som kallade butiken annat än Finnarna) på Drottninggatan. Högar med noggrant sorterade och staplade Buster i de vita spånskivehyllorna på Källarbäcksvägen. Alldeles intill stereobänken med den gamla centrumgramofonen och beatlesplattorna.

Serierna med Benny Guldfot i spetsen var förstås viktiga men jag var nog lika fascinerad av de riktiga sportstjärnorna. Jag var ju trots allt en som genomförde Formel1-lopp och världscupen i utförsåkning på labyrintspel. En viss tendens till att lagra sportbedrifter i hjärnbarken kan säkert härledas till allt det där läsandet av Buster men just nu i OS är det Rekordmagasinet-läge.

Michael Phelps är ikapp nu. Nio guld i sommar-OS och hur han ska kunna missa att bli den störste kan jag inte förstå. Fem chanser kvar att nå 10 guld, då kan han väl inte missa. Åtta guld i samma OS? Jag tror inte att han fixar det men kanske, kanske att han tangerar Spitz sju. Men även om han inte skulle plocka ett enda guld till kan han vara skapligt nöjd med att ha sitt namn med i uppställningen nedan. Synd att Buster gått i graven så det inte kommer ett Sommar-OS genom tiderna album inför London 2008.

Larisa Latynina, URS, Gymnastik
Paavo Nurmi, FIN, Friidrott
Mark Spitz, USA, Simning
Carl Lewis, USA, Friidrott
Michael Phelps, USA, Simning

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Jag tror nog att den där amerikanske simmaren heter Michael Phelps.

Hälsar

Dagens besserwisser

Martin sa...

Ahh vådan av att klippa och klistra från nätet...

Slarvigt av mig att ge korret ledigt under OS men tack för att du tog på dig uppgiften. Nu är det ändrat.