fredag 29 augusti 2008

Ekoekoekoekoekonomi

Jag kollade DI:s förstasida för en stund sedan i lunchrummet. Till att börja med språket. Jag vet ju lika bra som någon annan, kanske bättre, att förmågan att skriva tillkrånglat är en av våra viktigare medelklassmarkörer men ändå. Läs själva. Allt fler klarar inte lånen när ekonomin blir sämre. Jag hoppas verkligen att det var för att fylla ut raderna. Annars. Allt färre klarar lånen när ekonomin försämras. Det är bara ett enkelt förslag från någon med en trea i kolumnen för svenska i gymnasiebetyget. Det finns fler varianter. Sen går de på som vanligt om stigande ränta och jag vet ju inte hur noga man måste vara som ekonomijournalist idag men mina två senaste e-mail från banken om ränteförändringar har talat rakt motsatt språk. Rörliga räntan oförändrad, bundna räntorna sänks. Fast det kan ju vara så att de för en gångs skulle försöker sig på att beskriva en mer övergripande trend och då ska jag ju verkligen inte klaga. Annat än möjligen på språket. Artiklarna inne i tidningen är säkert mycket bättre än förstasidan men jag tappade lusten att kolla det.

Inga kommentarer: