söndag 24 augusti 2008

Söndag i Hornstull

Natten var ok. Vi åt yoghurt och begav oss till Högalidsparken. Det kändes som sista sommarhelgen. Gör fortfarande. Kanske för att K börjar förskola i veckan. Vi säger förskola istället för dagis. Personalen har tre och ett halvt års utbildning som gissningsvis inte helt avspeglar sig i deras löner. Vill ni gissa deras kön? Vi var på informationsmöte i veckan. Föräldrar på låga stolar runt ett lågt bord. Våra barn ska snart sitta där. Äta lunch, mellanmål, rita och tillgodogöra sig pedagogik. K har en pärm och en låda för torra kläder som väntar på henne. Jag har en klump i magen trots att allt verkar så bra. Trots att maten är ekologisk. Den tynger.

K körde en liten vagn i parken och lekte med F. Vi föräldrar bytte telefonnummer. Det är ju över nu. De självklara mötena. Olika förskolor (hur nära var jag inte att skriva dagis), olika tider, nya liv. Vi ska på kalas i eftermiddag. W. Två år. Precis innan allt det oviktiga blir viktigt. K har redan börjat vilja välja tröja själv. Den blåa med prickar. Jag vägrar att läsa skolstartsartiklarna i tidningen. Bläddrar snabbt förbi skolgårdsmodesidorna. Låt det dröja. Låt det dröja.

Sirius tar emot Assyriska hemma på Studenternas. Som medlem fick jag en biljett hem i brevlådan. Den blir aldrig använd men jag hoppas på seger. Fast mark. Om det inte finns någon annanstans kan det väl åtminstone få finnas i superettatabellen.

Sopeländet. Inte det i vår miljöstation. Inte bara pantburkarna i grovsopscontainern. Det globala. Sopeländet. Jag läste om Skräp i DI härom dagen. I DN idag (artikeln går säkert att länka till om en vecka). Vad vi måste ändra oss. Vad vi måste.

The Bathers på stereon. Beach Boys strax innan. Summer days (and summer nights!!). Det var länge sen sist. Det är snart längesen. Om jag fick stoppa tiden. Om det gick. Mitt i dansen till signaturmelodin från Bamse.

Inga kommentarer: