torsdag 12 mars 2009

Back to school days (Låttips #51)

Jag såg till slut Olle Ljungström-dokumentären på nätet. Den var bra. Inget i den var dock starkare för mig än en sekvens som de flesta nog knappt tänkte på. Olle skulle kolla på och sjunga lite med en kör. Kameran gick uppför en stor tung stentrappa som det var något bekant med, svängde vänster, en enorm tavla hängde en bit upp på väggen, kunde det vara, svängde vänster igen och visst där på höger sida var dörrarna in till Katedralskolans aula. Jag har ingen aning om hur många gånger jag sprungit uppför den där trappan på väg till lektion eller skrivning men det är många, många. Jag tror knappt att jag varit inne i Katedralskolan, eller jo det är möjligt att jag snikade till mig några luncher med S året efter att jag gått ut gymnasiet men det är förhoppningsvis preskriberat nu, sen jag gick där men nästa gång jag är i Uppsala tror jag att jag ska göra ett besök. Bara för att få se hur den där världen som jag så ofta längtade bort ifrån egentligen såg ut. Se om den har krympt. Ska vi köra Back to school days med Graham Parker också? Klart vi ska.

Inga kommentarer: