lördag 14 mars 2009

Lördag i Hornstull

Vi tog en dag. Blott en. Ett ögonblick i sänder. Semester. Jag och L. Vi drack en kaffe på Bysis Torg. Åt en pasta på Dellon. Gick i lite begagnataffärer. Jag shoppade en trave begagnade CD. Wellers BBC-box, 400% Dynamite, Prisoners raritetsvariant, finutgåvan av Another music in a different kitchen, Gilles Petersons Fania-samling och Jazzen av Nina Ramsby och Martin Hederos. Sen K på förskolan och hämtmiddag från Seyhmus. Jag skulle i brist på annat kalla det kvalitativ tid, vardaglig lyx.

Sirius-Edsbyn på Studan i eftermiddag. Jag tror vi torskar men hoppas. Än så länge är jag bara lite basnervös men det blir värre. Jag siktar på ettåget och Flustret vid två. Hoppas, hoppas, hoppas att det blir riktig storpublik. Sirius kan behöva pengarna.

Bonusarna och tajmingen. Man häpnar ibland över de där som brukar kallas för näringslivets företrädare och toppar. Hur avskärmad från verkligheten utanför styrelserummen och villaträdgårdarna kan man vara?

Snön ligger fortfarande i Tanto. Tunn, isig och meningslös annat än som ljusreflektor. Jag blev lite ledsen av att läsa att Tantogården brunnit ned. Tänk att jag såg Pulp där i något som känns som en avlägsen tid.

Jag har börjat på Svart Krabba av Jerker Virdborg. Han är kanske min svenske favoritförfattare just nu. Igår på Myrorna såg jag den där boken, minns inte namnet -Ajax och Kingston?- förlagnumret var nästan säkert Koala 003, av Lars Sundh som han gjorde om sin katter. 30 spänn. Jag köpte inte. Det känns som en avlägsen tid.

SVT sände Återkomsten igår eller förrgår och jag kom ihåg att spela in. Ser fram emot den.

K och L bakar bullar. Snart är det förmiddagsfika. Vi pratade något lite om det här med att vara vuxen när man fortfarande ibland känner sig som ett barn igår. Jag tror att det är som det ska vara.

2 kommentarer:

Niklas sa...

Lustigt, jag såg en annons för "Ajax & Kingston" i ett gammalt nummer av Pop häromkvällen.

Martin sa...

Den har kanske en liten revival. Nyinkommet i källaren på Myrorna på Hornsgatan för er som vill shoppa.