söndag 29 mars 2009

Söndag i Hornstull

Earth Hour. Ni skakar på huvudet som jag skulle ha gjort. Förr. Vi vet ju att det inte just minskar elkonsumtionen, att det inte får politikerna att ändra sig, att kärnkraftverken tuffar på som vanligt. Att det är långsiktiga och andra saker som behövs. Att det där bara är en harmlös och menlös demonstration. Men när jag släckte den näst sista lampan i vår lägenhet tittade jag ut genom fönstret på huset mittemot. Visst lös det annat än stearinljus i många hem men i ett fönster med just ett stearinljus bredvid sig stod det en liten kille i bar överkropp och tittade intensivt mot vårt hus. Han var kanske sex, sju, åtta eller nio år och han såg fönster släckas i huset mittemot i en manifestation för en hållbarare framtid i en värld som vill leva. För mig räckte det.

Sen var det rätt mysigt att sitta vid köksbordet med stearinljus, rödvin och den tystnad som ett hem utan stereo eller TV påslagen bjuder också.

Jag läste Linda som i Lindamordet av Leif GW Persson på ett par dagar. Det är så skönt ibland med de där snabblästa babbeldeckarna. Nu ligger Lars Gustafssons Tennisspelarna på hallbyrån. Nylånad från biblioteket på rekomendation från en bra artikel av Jan Gradvall.



Vi lyssnade på två hela LP med Madness igår. Bägge sidorna, alla låtar, rakt igenom. The Rise & Fall och Keep Moving. En inte alltför vild gissning är att vi var ganska ensamma om det. Tidigare spelade vi Maria McKees Life is Sweet också. Den är fortfarande väldigt bra.

Resten av familjen och gästerna åt hembakt pizza igår medan jag gjorde en pirog fylld av tunnskivad lammfärsbiff, paprika, tomat och tomatsås. Jag såg mer på hemodlings- och matporren på SVT i fredags kväll också. Stora bondkök, grepsamlingar och tagande av skott som liknas vid transplantationer. Jag är uppenbart en sucker för sådant numer.

Ingen hade kommit ihåg att påminna oss om att vi ställer om till sommartid nu. Att vi själva skulle kunnat räkna ut det är uteslutet med tanke på hur vit snön lyser mellan de mörka träden på Tantoberget.

Vi åt lunch på Dellon. FMVE, jag och K. Tjejerna fick glass efter pastan, dansade sig yra och sen hade de så otroligt roligt i Högalidsparken när de gungade och sprang runt, runt. Uteserveringen monterades och snöslasket från igår var borta från marken. Efteråt gick jag och K in på biblioteket och bara satt en stund i soffan och läste.

Nu lyssnar jag på Billy Braggs Talking to the Taxman about Poetry och funderar på om jag ska orka mig ned på Mickes en sväng.

Jag hade tänkt se landslaget spela 0-0 mot Portugal gratis på nätet men det är så invecklat det där med rättigheter att det inte blev något av det.

K!

2 kommentarer:

Erik sa...

Den bästa sammanfattningen av Earth Hour jag läst!
Stod själv med döttrarna och spejade efter lampor som släcktes.

Martin sa...

Tack!