tisdag 7 augusti 2007

Musik till värmen (låttipsen #6)

Låttipsnumreringen fortsätter att vara förbryllande men den här gången kan jag skylla på värmen och presentera två låtar som passar till den. Eller jag och jag, det är ju än en gång Crying All The Way To The Chip Chop som ska ha äran. Äran i det här fallet för uppmärksammandet av plattan Frances Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim. De två låtarna han bjuder på är som gjorda för en sommarkväll i burspråket med ett glas vin efter en dag i värmen. Tyvärr verkar plattan vara halvsvår att få tag på just nu men den finns åtminstone på Amazon så det blir väl till att göra en beställning där. Vill ni ha läsning till är artikeln om Sinatra i senaste Mojo ett fint alternativ.

4 kommentarer:

Markus F sa...

Sinatra och Jobim.. Varför har jag aldrig hört talas om den? Det blev förmodligen på tok för smooth..
Annars så är det ju två milstolpar inom musiken. Sinatra för att han för alltid förändrade fraseringen inom vit populärmusik, och Jobim som lanserade brasiliansk musik internationellt genom att låta andra instrument än trummorna markera rytmen.. Nu när jag kommer att tänka på det, Jobim är ju värd en hyllningstext på BBB.

Martin sa...

Jag hade heller aldig hört om den innan. En vän med djupare koll på Frank beskrev den via sms från Montenegro med "Sinatra/Jobim ett sommarvykort". Gissar att det snuddar vid "för smooth" men ibland blir man ju glad av ett sommarvykort. Åtminstone för stunden.

Anonym sa...

Martin! Jag tyckte jag såg CD:n på Pet Sounds idag. Ska jag köpa till dig? Du kanske letar efter vinylen?
Jonken

Martin sa...

Nu väntar jag bara på leverans Jonken!