tisdag 28 augusti 2007

Wellafella II (skivkonsten #20)

Senaste Uncut. Paul Wellers 30 bästa låtar framröstade av en drös människor som borde veta bättre. Jag borde verkligen inte bry mig. Smaken är ju som baken, full med skit, men att lyckas få med Girl on the phone före självklarare val från Setting Sons som Thick as Thieves, Saturday's Kids eller Wasteland? Jag fattar det inte. Och var är Shout to the top eller Headstart for Happiness? Kom igen - ingen kan väl på allvar tycka att Peacock Suit eller Changing of the guard är bättre? På annat håll i samma tidning. De tio bästa och sämsta modbanden. På sämstalistan Creation och Purple Hearts? Då har man inte grävt särskilt djupt i revivalmyllan. På bästalistan The Specials och Elvis Costello & The Attractions? Fantastiska naturligtvis, men mod?



Mojo körde Rolling Stones 50 bästa låtar istället. Jag är inte mannen att ha synpunkter men har de inte redan gjort det? Desutom undrar jag verkligen hur Play with fire kunde hamna utanför listan.

Just nu på stereon De Luxe-utgåvan av Our Favourite Shop som Mickes Skivor hade vänligheten att sälja för 110 kronor igår. En av Wellers klart bästa plattor men den fick bara med en låt på topp 30-listan. Jag kanske får försöka återkomma med en egen lista tids nog.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Gör det! Låt oss ta del av din egen lista, alltså. Har alltid undrat om Paul Weller verkligen har gjort någonting vettigt på platta efter The Jam.

Markus F sa...

Ojoj.Wasteland är ju jättebra. En ganska annorlunda Jam-låt.

Och angående taskiga modband..
Creation var ju kanon, vilket jag tänker bevisa på Mod Sunday pt 5 om några dagar.

Sånger från nedre botten sa...

Nog blev det lite komik med Elvis och Specials på den listan. Sammanställd av en praktikant född 1993 kanske?

Den här textsnutten får mig lustigt nog att tänka på nån av Sven Wernströms ungdomsromaner:

"Thought you were smart when you took them on,
But you didnt take a peep in their artillery room,
All that rugby puts hairs on your chest,
What chance have you got against a tie and a crest"

Kan det vara Gårdarnas krig?

Martin sa...

Var det inte Harry Kullman som skrev Gårdarnas krig?

Ska börja fila på den där listan.

Creation var med på min Mod Monday #7 men jag ser gärna mer.

Anonym sa...

Vilken var bäst då? Jag lyssnar bara på the Jam, du borde göra nån sorts Weller-comp till mig om du orkar... :)

Martin sa...

Har redan lovat Magnus en så när väl den nya cd-brännaren är på plats blir det ett ex till dig med.

J.E sa...

Weller specialen var inget vidare. Gillade dock hans blandskiva. Fint med Dantalians's Chariot och The Kingstonians. Då är Word Magazine mer läsvärd. Här är förresten en video med The Rumble Strips som (vissa) [läs dumma] jämför med Dexys. http://www.youtube.com/watch?v=Qp4C-54u3o8

Anonym sa...

Men vilket flyt jag har!! :D Tackar tackar!

Sånger från nedre botten sa...

Nu har jag äntligen hunnit kolla in blaskans lista. Private Hell, någon? De här raderna förtjänar Nobelpris:

"The man who you once loved - is bald and fat -
And seldom in - working late as usual.
Your interest has waned - you feel the strain -
The bed springs snap - on the occasions he lies upon you -
Close your eyes and think of nothing but -
Private hell."

Och hur fan kan en låt Girl On The Phone komma på listan men INTE Monday?

Listorna ÄR sammanställda av praktikanter.

Martin sa...

Bara att hålla med där och dessutom kom jag just på att det missat Style Councils fantastiska A Solid Bond In Your Heart som ju även ett tag var påtänkt som avslutande singel för Jam innan de valde Beat Surrender. Jams version finns på plattan Extras.

Cege by the way sa...

Håller med om Private Hell. I min egen lilla värld är det en av de tre bästa (tillsammans med Going undergorund och Town called Malice)