torsdag 19 juni 2008

Skivteknikfetischism

Ibland dyker det upp produkter som kan få vinylentusiaster att dregla lika flödande som en orginalpress av Do I Love You (Indeed I Do) med Frank Wilson. Jag och L sov ut en natt på Hotell Linné i Uppsala i helgen och på rummet fanns ett ex av något av Plazas magasin. Jag bläddrade förstrött tills ögon studsade på en prylsida. Vad var det här?



Det var en Furutech DFV-I LP Flattener. My God. En maskin som återställer bucklig vinyl till spelbart skick. Vilken dröm för alla som någon gång glömt en favoritplatta i ett soligt bakrutefönster på bilen eller lutad mot ett varmt element. Jag kommer förstås aldrig att äga någon, är det fantastiskt är det dyrt, men det är nog det mest upphetsande jag sett i vinylöverkursprylväg sen Herr Bergström skickade mig en bild på en direktvinylgraverare för hemmabrukare och dj:s för några år sedan. Den dagen hästarna springer extremt rätt är den kanske trots allt min. Undrar om det är dags att börja bunkra billig bucklig raritetsvinyl på börsar och loppisar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan hyra in mig på den, för jag behöver räta ut mitt ex av Aktion som råkade stå i solen för länge... Jag kan säkert hitta en ny, men det var ju det exemplaret jag köpte när jag var liten.

Martin sa...

Den dagen den står här hemma är du ytterst välkommen att stoppa en slemmig torsk i den moderna brödrosten.