onsdag 18 juni 2008

Straight to you (Låttips #31)

Det är inte alltid så lätt att komma ihåg första gången man hör talas om en artist men med Nick Cave vet jag precis hur det gick till även om året är osäkert, någonstans kring tiden för första Bad Seeds plattan. Jag hade som vanligt köpt en trave begagnade tidningar och i ett nummer av vad som nog var Kannibal eller 299 (hette den så?) fanns utöver en artikel om knuttarna i Sofia Hogs en om Nick Cave och Birthday Party. Jag var utan att ha hört en ton helt tagen. Det här var ju svart, coolt och hårt på riktigt. Långt, långt ifrån slentriandepprocken runt omkring mig. Jag har haft höjdpunkter, Roskilde 1991!, och dalar, jag har fortfarande inte hört nya skivan och bara singeln från Grinderman, i mitt förhållande till Cave men Straight to you kommer jag garanterat aldrig att tröttna på. En popdänga i den mån han gör sådana.

Inga kommentarer: