fredag 13 juni 2008

Småfåglar (Låttips #29)

Nästan alla som har haft ett någorlunda stort musikintresse har väl låtar som direkt kan kopplas till andra saker. Jag skulle nog till exempel inte kunna höra Mikael Wiehes Fågel Fenix utan att börja tänka på Henning i Per Anders Fogelströms stadserie. För att ge ett nyare och mer frekvent spelat exempel så förflyttas jag alltid till min gamla lutande balkong på Svartbäcksgatan och läsningen av In Cold Blood när jag hör Dylans Desire. På samma sätt är det förstås med massor av låtar som kopplas till tider och platser istället för böcker. Pulps Common People är verandan på Barowiak och dans med armarna rakt ut, Jayhawks I'm gonna make you love me är tidiga morgnar på kalla plankgolv i köket i huset J hyrde i New Jersey och ytterligare andra är med all respekt närmare än ni har att göra med. En låt som jag först hörde för några månader sedan är nog på väg in på listan. Det var vännen Herr B som brände en samling som snurrat mycket, mycket och den inleddes med det för mig okända bandet Grand Archives och låten Miniature Birds. Den är min första föräldralediga senvår och försommar i nya lägenheten.

2 kommentarer:

Herr Bergström sa...

Trevligt att samlingen snurrar mycket.

Själv kan jag varken lyssna på Lloyd Coles 'Are You Ready To Be Heartbroken?' eller Jacob Hellmans 'Hon har ett sätt' utan att se din lilla 1:a på Svartbäcksgatan framför mig.

Anonym sa...

När jag lyssnar på vissa Bob Dylan-plattor är jag tillbaka i mammas lilla gula Fiat på slutet av 70-talet. Jag var liten och ointresserad av popmusik, men Bob Dylan gillade jag för hans röst var så fin tyckte jag och så lyssnade vi jämt på honom i bilen. Jag kan fortfarande förnimma bensindoften i vissa låtar, särskilt de från Highway 61 Revisited och Subterranean Homesick Blues.