tisdag 20 januari 2009

Ödlor, privatflyg, låtlistor och annat löst

När jag panikzappade bort från galan en gång i går kväll hamnade jag i ett naturprogram. Någon som jag tror var Sir David Attenborough stod på knä bredvid en ödla som jag trodde dog ut vid tiden för jura eller däromkring. Den såg helt enkelt ut att vara framtagen för Steven Spielbergs Jurassic Park-franchise. David, om det var han, smög närmare medan ödlan vred sig mot kameran och sportade en imponerande tunga. David, om det nu verkligen var han, det är som att jag automatiskt skulle säga att en svensk i motsvarande position var Arne Weise eftersom det är där gränsen för min koll på naturprogramledare går, berättade något om hur ödlor andas och det hade något med benen och samma muskler att göra och därför är de ganska kassa på att springa. Jodå ni har rätt, ödlan bredvid honom som kunde ha misstagits för en kalv i rustning var undantaget som bekräftade regeln. Sen klippte de till en bild på en lite kanin, sen sprang kaninen fort som kaniner kan, efter sprang ödlan fortare än ödlor kan och snap. Middag till ödlan som översättaren kallade Moloken, även om det eventuellt är en mycket mindre variant, men som inte alls såg ledsen ut.

Vill ni läsa något annat idag rekommenderar jag Benknäckarvalsen.

Har ni Spotify rekomenderar jag dessutom att ni lyssnar på Jonkens Sinatrablandning. Gillar ni gubbpop kollar ni in Private Jets nedan.

Gillar ni gubbpop och har Spotify kan ni även lyssna på min påbörjade samling Gubb- and gummrockers of the world unite, Motownblandningen More Motown Than Mojo med spår som inte fick plats på Mojos Motown Top 100 lista är dessutom utökad till 20-talet låtar och fler kommer.

Gillar ni tennis går det att zappa mellan fem banor från Australian Open på Eurosport Player. Tänk om den funktionen hade funnits när jag var besatt av Borg, Connors och McEnroe men fick hålla till godo med en liten bilbatteridriven svartvit TV i farmor och farfars jaktstuga på vägen mot Ramsta utanför Uppsala. Å andra sidan tänk om det gick att se tennis där idag på den lilla TV:n medan farmor dukade fram fika och farfar kom tillbaka från skogen med hunden Finn i släptåg.

Private Jets var det ja. Nedan.



Sist av allt. Dagens sötaste/konstigaste såhär långt var väl DN Sportens Guide (inte på nätet): "Så får du autografer" som kompletterade den här artikeln. Jag komprimerar den ytterligare. Ha tålamod, ligg på lagom, planera. Kan appliceras på mycket annat också.

Inga kommentarer: